38. PPA. Poznaliśmy finalistów Konkursu

W II Etapie Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki na scenie Teatru Muzycznego Capitol wystąpiło dwadzieścioro uczestników. Jury do finału wybrało siedmioro.

Tradycyjnie już ta część konkursu otwierała festiwal. Tegoroczny we wzruszający sposób rozpoczął Cezary Studniak, dyrektor PPA.

– Przegląd Piosenki Aktorskiej jest festiwalem, w którym w niezapomnianych wykonaniach zabrzmiały i gorąco w to wierzę, jeszcze zabrzmią legendarne już, bądź dziejowe pieśni. Przegląd Piosenki Aktorskiej jest festiwalem, w którym mieliśmy zaszczyt spotkać się i podziwiać najtrudniejszych interpretatorów oraz twórców wspomnianych pieśni – mówił Cezary Studniak. – Dziś drodzy państwo nie sposób nie skoncentrować się i nie pokłoni nisko, absolutnej ikonie piosenki istotnej. 15 marca odszedł, a właśnie dziś, a właściwie przed chwilą, został pochowany na Starych Powązkach w Warszawie artysta wyjątkowy, niezaprzeczalny mistrz słowa, poeta, satyryk, genialny tłumacz równie wybitnych autorów, światowego formatu. Jak lubił o sobie mówić: tekściarz-rzemieślnik. Wyjątkowa osobowość. Twórca, który związany był z PPA od zawsze – wielokrotny juror, członek Kapituły imienia Aleksandra Bardiniego, ale przede wszystkim autor. Autor pieśni, które w oczywisty sposób wpisały się w rozległy repertuar naszego festiwalu. Pieśni właściwie już kanonicznych, które inspirując kolejne pokolenia twórców dają szansę na nadzieję. Drodzy Państwo trzydziesty ósmy Przegląd Piosenki Aktorskiej pragnę w całości zadecydować pamięci Wojciecha Młynarskiego – ogłosił, co widownia przyjęła gromkimi oklaskami. 

A po chwili dodał: – Myślę jednak, że symboliczna minuta ciszy, w przypadku tego artysty, mogłaby okazać się mało stosowna. Proponuję zatem abyśmy wspólnie zanucili refrenik pieśni nieskończenie aktualnej, pieśni która bez względu na system, poglądy wiarę pomaga spojrzeć jasno i z nadzieja w przyszłość Złapać dystans i po raz kolejny choć na chwile, dźwignąć się z tych, jakże już symbolicznych kolan.

 

A tak pieśń tę śpiewał sam Wojciech Młynarski.

Koncert II etapu konkursu trwał ponad 5 godzin, a widzów niezwykle sprawnie przeprowadził przez niego Paweł Gołębski, który stworzył prawdziwą strefę kibiców PPA. Wszyscy zostaliśmy szalikowcami, bo w tym roku widzowie zostali obdarowani pamiątkowymi szalikami.

Była też kartoniada, podczas której powstał teledysk dedykowany pamięci Wojciecha Młynarskiego. Można go zobaczyć na naszym facebookowym profilu.

Członkowie Rady Artystycznej PPA: Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Michał Litwiniec, Krzysztof Mieszkowski, Jerzy Satanowski i Bogusław Sobczuk oraz dyrektor artystyczny PPA Cezary Studniak zakwalifikowali do Finału siedmioro wykonawców. Zobaczymy ich w piątek – 31 marca, ponownie na scenie Capitolu.

FINALIŚCI

Katarzyna Janiszewska, Wydział Aktorski wrocławskiej PWST. Zaśpiewała „Czarne skrzydła” Toma Waitsa w tłumaczeniu Romana Kołakowskiego, „Powrót” Przemysława Gintrowskiego i Jacka Kaczmarskiego, i „Jesteś tą formą zła, co ja” („Bad as me”) Toma Waitsa we własnym tłumaczeniu.


Marcin Januszkiewicz, aktor, wokalista, songwriter, absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej, związany z warszawskimi teatrami: Współczesnym, Studio i Buffo, i z wrocławskim Teatrem Muzycznym Capitol. Zaśpiewał „Pieśń Legionów Polskich” z muzyką Józefa Wybickiego, „Nim wstanie dzień” Agnieszki Osieckiej i Krzysztofa Komedy.


Alicja Juszkiewicz, aktorka Teatru Nowego w Poznaniu. Zaśpiewała „Plastic Lips” z tekstem własnym i Tomasza Pietrygi, muzyką własną i Andrzeja Perkmana, w oryginalnej wersji w języku niemieckim „Surabaya Johny” Kurta Weilla i Bertolta Brechta oraz miks „Ogrzej mnie” Wojciecha Młynarskiego i Włodzimierza Korcza z fragmentami „Kolorowych snów” Just 5.


Katarzyna Kłaczek, Wydział Lalkarski wrocławskiej PWST. Zaśpiewała „Rebekę” Białostockiego/Własta, „Brudną Dariannę” z tekstem Popka i muzyką Michaela Jacksona i „Rozpacz płynie rzeką poprzez świat” Toma Waitsa w tłumaczeniu Romana Kołakowskiego.


Dorota Kuziela, skrzypaczka, kompozytorka, poetka i wokalistka. Zaśpiewała „Taki pejzaż” Andrzeja Szmidta i Zygmunta Koniecznego. „The Piano Has Been Drinking” Toma Waitsa i „Łajkę” z własną muzyką i tekstem.


Karolina Micuła, Studium Musicalowe Capitol we Wrocławiu. Zaśpiewała „Piosenkę konkursową” z własną muzyką do tekstu Marzeny Sadochy, „Lubię was, szczeniaki”, tekst Jonasza Kofty, także z własną muzyką, i „Arahję” Kazika Staszewskiego/Kultu.


Julia Wawreszuk, Przegląd Piosenki Aktorskiej

Julita Wawreszuk, studentka Studium Wokalno-Aktorskiego w Białymstoku, aktorka Teatru Najnowszego tamże. Zaśpiewała „Ciche mieszkanko” Jeanine Tesori z tekstem Dicka Scanlana w tłumaczeniu Krzysztofa Puławskiego, „Na kolana” Wojciecha Szelachowskiego i Krzysztofa Dziermy, i Wojciecha Młynarskiego „Łoł”.


Finaliści wezmą udział w warsztatach wokalnych, które – jak w ubiegłym roku – Andres Martorell i Magda Navarrete – wokaliści, performerzy oraz autorzy muzyki i tekstów.
NAGRODY W FINALE

Każdy z finalistów otrzyma nagrodę w wysokości 3 tysięcy złotych, a na najlepszych dodatkowo czekają:

– GRAND PRIX – statuetka TUKANA ZŁOTEGO oraz 25 tysięcy zł
– Nagroda Dziennikarzy – statuetka TUKANA DZIENNIKARZY
– Nagroda Publiczności – statuetka TUKANA PUBLICZNOŚCI

A także:

– NAGRODA SPECJALNA STOWARZYSZENIA AUTORÓW ZAiKS za najlepsze wykonanie piosenki polskiej – 10 tysięcy zł
–  NAGRODA NIEMIECKO-POLSKIEGO TOWARZYSTWA KULTURALNEGO POLONICA E.V. W KOLONII – 2 tysiące zł wraz z zaproszeniem do udziału Festiwalu Rock & Chanson w Kolonii.

 


Autor: Daniel E. Groszewski
Zdjęcia: Łukasz Giza /PPA, Daniel E. Groszewski