AFF: Retrospektywa z Eastwooda

Reżyserski dorobek Clinta Eastwooda będzie tematem retrospektywy 6. American Film Festival.

American Film Festival oprócz nowości filmowych co roku przypomina dzieła klasyków amerykańskiego kina. Bohaterem tegorocznego przeglądu będzie obchodzący właśnie 85. urodziny Clint Eastwood, aktor, reżyser i producent – chyba najbardziej amerykański z amerykańskich twórców kina. Podczas 6. AFF skupimy się na jego reżyserskim dorobku i pokażemy wybór 10 produkcji jego autorstwa: od nagrodzonego Złotym Globem w 1988 roku filmu Bird, przez obsypane Oscarami Bez przebaczenia (The Unforgiven), po Chłopców z Jersey (Jersey Boys) z 2014 roku.

Wywodzący się z rodziny robotniczej Eastwood zaczął karierę filmową w latach 50. od aktorstwa. Wielką popularność przyniosły mu tzw. spaghetti westerny w reżyserii Sergia Leone ze słynną Trylogią dolara na czele, a potem seria filmów o samotnym mścicielu – Brudnym Harrym. Stworzył w nich ikoniczny wizerunek milczącego twardziela mistrzowsko władającego bronią, który w świecie bez zasad przyjmuje na siebie rolę ostatniego sprawiedliwego. Gwiazdą pierwszej wielkości stał się jednak jako reżyser (za kamerą stanął w latach 70.), którego filmy wielokrotnie zdobywały najważniejsze nagrody filmowe – z Oscarami i Złotą Palmą włącznie oraz uznanie krytyków. Reżyserskie emploi Clinta Eastwooda jest imponująco różnorodne i obejmuje spektrum gatunkowe od westernu po melodramat.

Retrospektywę rozpoczynamy i kończymy filmami, w których kluczową rolę pełni muzyka – ważna dla samego Eastwooda, miłośnika jazzu i kompozytora muzyki do niektórych swoich filmów. Pierwszy z nich – Bird (1988) jest biografią czarnoskórego trębacza jazzowego Charliego Parkera, w którego wcielił się znakomity Forest Whitaker. Z kolei wyprodukowany w 2014 roku Chłopcy z Jersey (Jersey Boys) to podana w musicalowej konwencji historia podróży na szczyt i upadku popularnego w latach 50. męskiego kwartetu wokalnego The Four Seasons.

Podczas AFF będzie można zobaczyć takie wybitne dzieła w dorobku reżyserskim „Brudnego Harry’ego”, jak Rzeka tajemnic (Mystic River, 2003) czy Gran Torino (2008). Pierwszy z nich to mistrzowski thriller psychologiczny na podstawie powieści Dennisa Lehane’a: historia trzech przyjaciół z dzieciństwa, którzy po latach muszą wrócić do bolesnego epizodu z przeszłości. Wybitne kreacje stworzyli w filmie Sean Penn (Oscar w kategorii Najlepszy Aktor) i Tim Robbins (Oscar dla aktora drugoplanowego). W Gran Torino (nagrodzonym m.in. Cezarem dla najlepszego filmu zagranicznego) sam reżyser wcielił się w emerytowanego weterana z Korei – Walta Kowalskiego, rasistę, który nieoczekiwanie zostaje wciągnięty w życie azjatyckiej rodziny.

W ramach przeglądu pokażemy też m.in. zaskakującą Północ w ogrodzie dobra i zła (Midnight in the Garden of Good and Evil, 1997) – kryminalną zagadkę rozgrywającą się wśród ekscentrycznych elit Savannah, czy Medium (Hereafter, 2010), w którym dramat psychologiczny splata się z elementami nadprzyrodzonymi. Będzie można zobaczyć film J. Edgar (2011) – biografię kontrowersyjnego szefa FBI – J. Edgara Hoovera, z Leonardem DiCaprio w roli tytułowej, a także Listy z Iwo Jimy (Letters from Iwo Jima, 2006), w których amerykańsko-japońskie walki w 1945 roku ukazane są z perspektywy żołnierzy… japońskich.

Nie zabraknie oczywiście dwóch najgłośniejszych filmów w dorobku Clinta Eastwooda, które – tak się składa – są także dowodem na wybitne aktorskie możliwości tego giganta amerykańskiego kina. W melodramacie Co się wydarzyło w Madison County (Bridges of Madison County, 1995) Eastwood stworzył ponadczasowy miłosny duet ze Meryl Streep. Bezbłędna aktorsko opowieść wykracza poza schematy gatunku stając się przejmującym portretem miłości dwojga dojrzałych ludzi. Jednak na szczycie reżyserskich osiągnięć Clinta Eastwooda znajduje się Bez przebaczenia (The Unforgiven) z 1992 roku, w którym zagrał zmęczonego życiem rewolwerowca decydującego się pomścić okaleczoną prostytutkę. Nagrodzony czterema Oscarami film to powrót reżysera do westernowego gatunku, a zarazem obraz do dziś uznawany za ostatni klasyczny western i arcydzieło gatunku.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSPORTOWY RAPORT #69 (29.09.2015)
Następny artykuł„Roger Waters The Wall”
Żyjemy we Wrocławiu i patrzymy na świat z perspektywy naszego miasta. A Dzielnice są różne jak tylko różne mogą być. Nader często można odwiedzić nasze wrocławskie dzielnice kultury czy sportu, ze szczególnym uwzględnieniem teatru, filmu czy Śląska.