Bartłomiej Konieckiewicz: Makroskładniki – które są najlepsze?

Większość osób zaczynających swoją przygodę z siłownią  najpierw układa swoją dietę. Każde forum, każdy artykuł na temat zdrowej sylwetki informuję , że dieta jest podstawą i bez niej nie ma sensu ćwiczyć, ponieważ nie uzyskamy żadnych efektów. To wszystko oczywiście jest prawdą, ponieważ to co jemy  i ile jemy jest głównym czynnikiem odpowiadającym za nasz wygląd, ale i samopoczucie.

Obliczenie swojego zapotrzebowania kalorycznego to żaden problem. Kłopot pojawia się w momencie, w którym zastanawiamy się, jakie produkty są dla nas najlepsze i czy możemy jeść wszystko byle nie przekroczyć swojej dziennej puli kalorii. Osoba, która sumiennie podchodzi do swojej diety i chcę osiągnąć zamierzony efekt szybko zorientuje się, że nie warto jeść tzw.  śmieciowego jedzenia, ponieważ w ogóle się nim nie naje, a kalorie jak na objętość takie posiłku są bardzo wysokie. Dlatego warto zapoznać się jakie źródła białka, węglowodanów oraz tłuszczy są dla nas najlepsze.

Białko to niezbędny element naszej diety – zwłaszcza dla  trenujących siłowo. W  ogólnym wyobrażeniu osób chcących przejść na zdrowy tryb życia, jest przekonanie, że jedynym posiłkiem w ich diecie będzie  przysłowiowy ryż z kurczakiem. Nic bardzie mylnego. Ten stereotyp wynika z tego, że rzeczywiście  u wielu osób te dwa składniki są podstawą diety,  ale tylko dlatego, że takie danie przygotowuję się bardzo szybko oraz stosunkowo tanio. Oprócz piersi z kurczaka, czy z indyka jest wiele przeróżnych źródeł białka, które urozmaicą naszą dietę. Zacznijmy od jaj. Są one wysokojakościowym źródłem białka ze względu na udział poszczególnych aminokwasów oraz składników mineralnych, witamin czy choliny. Mięsa takie jak wołowina czy wieprzowina są kolejnym cennym źródłem białka, a jednocześnie stanowią treściwy posiłek. Spożywając je jednak należy brać pod uwagę wysoki udział tłuszczu w  układaniu diety. Ryby, które podobnie jak mięso czy jaja są bardzo dobrym źródłem protein oraz zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodzin omega 3. Jeśli ktoś lubi podroby to również może włączyć je do diety. Są tanie i zawierają dużo białka.

Węglowodany to kolejny istotny składnik  w naszej diecie. W każdym sklepie jest wiele zdrowych produktów, które są nam w stanie go dostarczyć. Oczywiście na czele stoi kasza, szczególnie jaglana, ale może też być gryczana czy kuskus. Następnie klasyka, czyli ryż. Nie musi on być  brązowy, najlepszym rozwiązaniem jest basmati. Ziemniaki. Niedzielny posiłek na stole każdego Polaka. Są uważane za produkt tuczący. Nieprawda. Również powinny znaleźć się w naszej diecie ze względu na duża ilość potasu oraz witaminy C. Makarony pełnoziarniste oraz owoce, choć z tymi produktami należy być ostrożnym. Makarony są produktem mocno przetworzonym, a owoce zawierają sporą ilość cukrów prostych.

Tłuszcze, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowanie naszego organizmu  jest naprawdę wiele. Sporo się teraz słyszy o oleju kokosowym. Jest on bardzo dobrym produktem do smażenia. Stanowi znakomite źródło energii dla mięśni oraz nie obciąża przewodu pokarmowego. Olej kokosowy to doskonałe źródło tłuszczu nasyconego, który jest bardzo potrzebny naszemu organizmowi. Różnego rodzaju mięsa i ryby, o których wcześniej pisałem, są nie tylko dobrym źródłem białka, ale i też tłuszczy. Oczywiście również olej lniany, oliwa, awokado oraz różnego rodzaju orzechy czy pestki np. dyni bądź słonecznika, będą dobrym źródłem energii.

Do wzbogacenia diety często używa się produktów w proszku, czyli suplementów, o  których nie wspominałem, ponieważ uważam, że z samego pożywienia można dostarczyć większość niezbędnych składników odżywczych. Oczywiście suplementacja też jest bardzo ważna, choćby ze względu na niską zawartość witamin oraz minerałów zawartych w produktach jakie kupujemy w sklepach. Są one duże niższe niż kilkanaście lat temu. Ale o tym w następnym felietonowym poradniku.

Autor | Bartłomiej Konieckiewicz