Zakończył się 69. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie. Najważniejsza nagroda – Złoty Niedźwiedź trafił do rąk twórców „Synonimów” francusko-izraelskiego filmu w reżyserii Nadava Lapida. François Ozon otrzymał Grand Prix Jury za obraz „Grace a Dieu”.

Niestety, „Obywatel JonesAgnieszki Holland został pominięty przez jury, oznacza to brak nagród dla polskich twórców podczas tegorocznego Berlinale. Wydawało się, że „Obywatel…” wpisuje się w nurt promowanych w Berlinie obrazów. Film to nie tylko próba ukazania Wielkiego Głodu na Ukrainie, ale także, a może przede wszystkim, przedstawienie sylwetki Garetha Jonesa, który stanowi uosobienie rzetelnego dziennikarstwa, dążenia do prawdy niemal za wszelką cenę i wielkiego poświęcenia.

Nurt o którym wspomniałem rozumieć można jako nagradzanie filmów prezentujących pewne ideały, wpisujących się w zachodnie plany zmiany świata. Nagrodzone główną nagrodą „Synonimy” przybliżają widzowi, opartą na własnych doświadczeniach Lapidy, egzystencjalną podróż w głąb samego siebie, próbę odnalezienia własnego miejsca na ziemi. Jako świeże, eksperymentalne widowisko dzieli widzów na tych zaintrygowany i uraczonych oraz tych zirytowanych. Obraz zdecydowanie nie dla każdego.

Idąc dalej, François Ozon otrzymał Grand Prix Jury za „Grace a Dieu” – dramat podejmujący trudny (i ostatnio popularny) temat walki o sprawiedliwość ofiar pedofilii. Ozon przybliża prawdziwą historię mężczyzn, którzy w młodości zostali wykorzystani seksualnie przez księdza. We wspomniany nurt wpisuje się także „System CrasherNory Fingscheidt wyróżniony nagrodą im. Alfreda Bauera – surowy, utrzymany w paradokumentalnym stylu obraz poruszający problematykę wychowania dzieci.

Nie mogło zabraknąć także obrazów poruszających temat seksualności: hiszpanka Isabel Coixet w konkursie głównym zaprezentowała swój najnowszy obraz „Elisa y Marcela”, który przybliża widzowi prawdziwą historię pierwszego homoseksualnego małżeństwa z przełomu XIX i XX wieku. I choć film został zapamiętany raczej jako produkcja Netflixa (a niżeli kontrowersyjny film), to jednak wart jest odnotowania. W podobnym tonie, choć już nieco dosadniej, przedstawia się „A Rosa Azul de Novalis” reżyserii debiutującego Gustavo Vinagre. Obraz wywołał dyskusję dotyczącą sposobu ukazywania scen miłości w kinie. Produkcja zawiera odważne sceny pornograficzne, a przez niektóre media została uznana za film porno.

Berlinale jednak nie ma z tym problemów, a obrazy o podobnej tematyce są tutaj mile widziane. Przyglądając się festiwalowi przez pryzmat poruszonych tematów: propaganda, pedofilia (w Kościele), czy homoseksualizm zdawać się może, że to właśnie w tym kierunku zmierzać będzie kino w najbliższych latach. Oby tylko obrazoburczość nie stała się kryterium przy wyborze laureatów w poszczególnych kategoriach.


Poniżej lista nagrodzonych:

MIĘDZYNARODOWE JURY

Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu:
Synonymes, reż. Nadav Lapid, Francja/Izrael

Srebrny Niedźwiedź – Nagroda Jury:
By The Grace of God, reż. François Ozon, Francja

Srebrny Niedźwiedź – Nagroda im. Alfreda Bauera:
System Crasher, reż. Nora Fingscheidt, Niemcy

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego reżysera:
Angela Schanelec: I Was Home, But

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki:
Yong Mei: So Long, My Son

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego aktora:
Wang Jingchun: So Long, My Son

Srebrny Niedźwiedź za najlepszy scenariusz:
Maurizio Braucci, Claudio Giovannesi, Roberto Saviano: Piranhas

Srebrny Niedźwiedź za wyjątkowy wkład artystyczny:
Out Stealing Horses, reż. Hans Petter Moland, Norwegia – zdjęcia (Rasmus Vidbæk)

GWFF

Nagroda dla najlepszego debiutu pełnometrażowego:
Oray, reż. Mehmet Akif Büyükatalay, Niemcy

GLASHÜTE ORIGINAL

Nagroda za najlepszy film dokumentalny:
Talking About Trees, reż. Suhaib Gasmelbari, Francja

MIĘDZYNARODOWE JURY FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu krótkometrażowego:
Umbra, reż. Florian Fischer, Johannes Krell, Niemcy

Srebrny Niedźwiedź – Nagroda Jury:
Blue Boy, reż. Manuel Abramovich, Argentyna

Nagroda Audi:
Rise, reż. Bárbara Wagner, Benjamin de Burca, Brazylia

Kandydat do Europejskiej Nagrody Filmowej:
Watermelon Juice, reż. Irene Moray, Hiszpania

JURY DZIECI GENERATION KPLUS

Kryształowy Niedźwiedź za najlepszy film:
A Colony, reż. Geneviève Dulude-De Celles, Kanada

Grand Prix:
Daniel, reż. Marine Atlan, Francja

Kryształowy Niedźwiedź dla krótkiego metrażu:
Just Me and You, reż. Sandrine Brodeur-Desrosiers, Francja

Specjalne Wyróżnienie:
#bullyingstory, reż. Eef Hilgers, Holandia

NAGRODA MŁODEJ WIDOWNI GENERATION 14PLUS

Kryształowy Niedźwiedź dla najlepszego filmu:
Stupid Young Heart, reż. Selma Vilhunen, Finlandia

Kryształowy Niedźwiedź dla najlepszego filmu krótkometrażowego:
Tatoo, reż. Farhad Delaram, Iran

Specjalne Wyróżnienie:
We Are Little Zombies, reż. Makoto Nagahisa, Japonia

Specjalne Wyróżnienie za krótki metraż:
Four Quarters, reż. Marco Alessi, Wielka Brytania

GENERATION KPLUS – JURY MIĘDZYNARODOWE

Grand Prix:
A First Farewell, reż. Wang Lina, Chiny

Specjalne Wyróżnienie:
My Extraordinary Summer With Tess, reż. Steven Wouterlood, Holandia

Nagroda Specjalna:
The Size of Things, reż. Carlos Felipe Montoya, Kolumbia

Specjalne Wyróżnienie:
Dad, reż. Atle Blakseth, Einar Dunsæd, Norwegia

GENERATION 14PLUS – JURY MIĘDZYNARODOWE

Grand Prix:
House of Hummingbird, reż. Kim Bo-ra, Korea Południowa

Specjalna Nagroda dla krótkiego metrażu:
Liberty, reż. Faren Humes, USA

Specjalne Wyróżnienie:
Bulbul Can Sing, reż. Rima Das, Indie

Specjalne Wyróżnienie:
The Jarariju Sisters, reż. Jorge Cadena, Szwajcaria

JURY EKUMENICZNE

Nagroda Jury Ekumenicznego (Konkurs Główny):
God Exists, Her Name Is Petrunya, reż. Teona Strugar Mitevska, Macedonia

Nagroda Jury Ekumenicznego (Panorama):
Buoyancy, reż. Rodd Rathjen, Australia

Specjalne Wyróżnienie (Panorama):
Midnight Traveller, reż. Hassan Fazili, USA

Nagroda Jury Ekumenicznego (Forum):
Earth, reż. Nikolaus Geyrhalter, Austria

NAGRODA MIĘDZYNARODOWEJ FEDERACJI KRYTYKÓW FILMOWYCH FIPRESCI

Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI (Konkurs Główny):
Synonymes, reż. Nadav Lapid, Francja

Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI (Panorama):
Dafne, reż. Federico Bondi, Włochy

Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI (Forum):
Die Kinder der Toten, reż. Kelly Copper i Pavol Liska, Austria

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

Nagroda Publiczności w sekcji Panorama:
37 seconds, reż. HIKARI, Japonia

Druga nagroda:
Stitches, reż. Miroslav Terzić , Serbia

Trzecia nagroda:
Buoyancy, reż. Rodd Rathjen, Australia

Nagroda dla filmu dokumentalnego:
Talking About Trees, reż. Suhaib Gasmelbari, Francja

Druga nagroda:
Midnight Traveller, reż. Hassan Fazili, USA

Trzecia nagroda:
Shooting the Mafia, reż. Kim Longinotto, Irlandia


Autor: Patryk Wolny