Powieść, która była rozliczeniem się Jerzego Andrzejewskiego z fascynacji komunizmem przekłada na teatralną scenę Paweł Passini, laureat Nagrody im. Konrada Swinarskiego, nominowany dwukrotnie do „Paszportu Polityki”. Premiera w sobotę, 22 lutego.

Passini zderza pokolenie „ukąszonych” z pokoleniem młodych, wolnym od tego doświadczenia, by postawić pytania o moralne i duchowe wartości w idealizowanym obrazie świata młodych ludzi, który podlega cynicznej manipulacji ideologów.

– Rzecz jest o tym, że każde pokolenie potrzebuje swojej krucjaty i swojego celu, który – nawet bardzo odległy – nadaje sens wszystkiemu, co się robi w życiu. Andrzejewski mówi o „diabelskim” mechanizmie powtarzania przez kolejne pokolenia tych samych błędów. „Bramy raju”  pozwalają zastanowić się nad tym, czy wiara jest sprawą indywidualną, co to znaczy, że Bóg jest miłością i czy miłość jest Bogiem? – mówi reżyser.

*

O SZTUCE

 

Pięcioro pastuszków wyrusza w stronę Jerozolimy. Idą dzieci, niosą krzyże. Po kilku dniach jest ich wiele tysięcy. Czyste i niewinne porzucają domy, żeby wyzwolić od pogańskiej niewoli pusty grób Chrystusa. Nikt z nich nie zobaczy złotych bram raju. Zaludnią za to domy publiczne i alkowy całego Bliskiego Wschodu lub padną z głodu i wycieńczenia. Bóg, który jest miłością, przygląda się temu widowisku w milczeniu. Brak reakcji może świadczyć, że ogląda z zapartym tchem. Albo zasnął. Obdarzony wolną wolą człowiek nieustannie dostarcza coraz to nowej rozrywki. Już od czasów Hioba zaskakuje stwórcę aktorskim talentem i radykalnym zmysłem performera, wydobywając ze swych wątłych trzewi wciąż nowe tony okrzyków i westchnień. Jest napisane, że miłość może zdziałać cuda. To dobrze, że miłość to potrafi, bo nic prócz cudu nas nie uratuje. Kochają się więc dzieci ile sił w serduszkach, kochane są do końca, bez reszty, do bólu. 

(Wrocławski Teatr Współczesny)

 

Jerzy Andrzejewski „BRAMY RAJU”
adaptacja i reżyseria: PAWEŁ PASSINI
scenografia i kostiumy: ANNA MET
muzyka: DANIEL MOŃSKI, PAWEŁ PASSINI
projekcje: MARIA PORZYC

OBSADA
Mnich – Bogusław Kierc
Ludwik z Vendôme, hrabia na Chartres i Blois – Włodzimierz Dyła
Goliard – Krzysztof Boczkowski
Maud – Ewelina Paszke-Lowitzsch
Maud Biała – Maria Kania
Blanka – Elżbieta Golińska
Blanka Biała – Marta Malikowska
Robert – Jerzy Senator
Robert Biały – Michał Szwed
Aleksy – Maciej Tomaszewski
Aleksy Biały – Piotr Bondyra
Jakub – Krzysztof Kuliński
Jakub Biały – Maciej Kowalczyk

PREMIERA: 22 lutego 2014, godz. 19.15 na Dużej Scenie

Kolejne spektakle:
23.02.2014 (niedziela), godz. 18.15
25.02.2014 (wtorek), godz. 19.15
26.02.2014 (środa), godz. 19.15
27.02.2014 (czwartek), godz. 19.15
28.02.2014 (piątek), godz. 19.15

BILETY: 32 zł (normalny) i 24 zł (ulgowy)

*

O REŻYSERZE

Paweł Passini – reżyser teatralny, kompozytor. Jeden z prekursorów nurtu teatru interaktywnego w Polsce. Założyciel pierwszego na świecie teatru internetowego neTTheatre. Absolwent Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej. Wcześniej studiował na Uniwersytecie Warszawskim filozofię i kulturoznawstwo. Jako spektakl dyplomowy zrealizował Dybuka Szymona An-skiego w poznańskim Teatrze Nowym. Związany z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych „Gardzinice” i Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu. Pracował m.in. w: Izraelu, Finlandii, USA, Indiach, Grecji, we Włoszech, na Cyprze. W karierze ma także epizody aktorskie. Wyreżyserował m.in. Zbrodnię z premedytacją Witolda Gombrowicza w Teatrze Miejskim w Gdyni, Klątwę Stanisława Wyspiańskiego i Ifigenię w Aulidzie Eurypidesa w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu, Artaud Sobowtór i jego teatr w warszawskim Teatrze Studio i Amszela Kafkę [współautorstwo z Tomaszem Gwincińskim] w Teatrze Polskim we Wrocławiu. 1 sierpnia 2008 w Muzeum Powstania Warszawskiego przygotował Hamleta 44 wg Szekspira. W 2007 na scenie krakowskiej Łaźni Nowej wyreżyserował Odpoczywanie – pierwszy spektakl pokazywany na żywo w Internecie. W 2007 zrealizował z Teatrem Chorea z Łodzi spektakl Sczeźli! wg tekstów Tadeusza Kantora.

Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureat Złotych Masek za Ifigenię w Aulidzie, Słownik Chazarski Dzieci Snów, Nagrody Głównej XXIX Opolskiego Festiwalu Konfrontacje Klasyka Polska za reżyserię Klątwy oraz Nagrody im. Konrada Swinarskiego za spektakl Morrison/Śmiercisyn. Swoje autorskie spektakle Turandot oraz Kukła. Księga Blasku prezentował na FRINGE Festival w Edynburgu, gdzie otrzymał Herald Angel i Total Theater Award. Oprócz pracy artystycznej ze swoim zespołem prowadzi także działalność laboratoryjną i dydaktyczną, m.in. międzynarodowy projekt badań nad technikami aktorskimi w tragedii antycznej Dynamika Metamorfozy realizowany przez Stowarzyszenie Artystów „Bliski Wschód” z Lublina i Instytut Grotowskiego we Wrocławiu.

Autor | Daniel E. Groszewski
Zdjęcia | Tomasz Żurek