Były Sobie Gry#46 Age of Mythology

W październiku 2002 roku Ensemble Studios (to od serii Age of Empires) postanowiło przeprowadzić drobny eksperyment. Po pierwsze spróbowało przenieść RTS-a w trójwymiar, a po drugie dorzuciło do formuły znanej z AoE mitologię.

Age of Mythology to strategia czasu rzeczywistego, która silnie czerpie z serii Age of Empires pod względem sposobu poprowadzenia rozgrywki (zbieranie zasobów, awans poprzez ery), jednak przede wszystkim rozbudowuje podstawowe założenia historycznej serii. Przede wszystkim nowością jest fakt występowania tutaj jednostek mitologicznych, które rekrutujemy w świątyniach. Kolejna nowość to fakt, iż awansując do kolejnych epok wybieramy również kolejne bóstwa, które będą naszymi patronami. Najpierw oczywiście wybieramy jednego, głównego boga, uzupełniając swój partenon o kolejnych, którzy udostępniają określone jednostki mityczne oraz usprawnienia dla gospodarki lub armii.

Ponadto każde bóstwo gwarantuje specjalne boskie moce, których możemy użyć na przykład rażąc wrogie jednostki piorunem lub zamieniając armię przeciwnika w świnie. Gra oddaje nam do dyspozycji (wraz z rozszerzeniem) 4 nacje: Greków, Egipcjan, Nordów oraz Atlantydów. Każda ze swoimi bóstwami (ci ostatni są wyznawcami greckich tytanów, którzy władali światem przed bogami), jednostkami czy systemem gospodarczym. Poza trzema podstawowymi zasobami, czyli żywnością, drewnem oraz złotem w Age of Mythology pozyskujemy również łaskę, która umożliwia rekrutację wspomnianych wcześniej stworów mitycznych oraz zakup niektórych ulepszeń. Każda frakcja zbiera ten ostatni zasób na swój sposób – Grecy modlą się w świątyni, Egipcjanie wznoszą pomniki, Nordowie zyskują go poprzez obecność bohaterów w armii, a Atlantydzi zbierają łaskę przez posiadanie miast. Same systemy gospodarcze poszczególnych nacji również są zróżnicowane – u Egipcjan część budynków jest darmowa, reszta jednak wymaga do wzniesienia złota, zamiast drewna, u Nordów wznoszeniem nowych zabudowań zajmują się jednostki wojskowe, a Atlantydzi nie muszą znosić wydobytych zasobów do magazynów – są od razu dodawane do puli już posiadanych (i już wiadomo skąd taki pomysł w Age of Empires III)

Age of Mythology zdążyło się już zestarzeć, choć grafika mimo swojej surowości nie odtrąca, a jak na rok 2002 wyglądała świetnie. Udźwiękowienie nadal jest świetne, muzyka ma swój klimat. Największym atutem jest chyba jednak kampania dla jednego gracza. Historia Atlantydy i tego, w jaki sposób została zniszczona oraz dalszych losów jej mieszkańców zwyczajnie wciąga i sprawia, że z zamiłowaniem się do niej wraca. Poza tym ewidentnie widać, że Ensemble ze swojego eksperymentu wyciągnęło wnioski, które przełożyło na trzecią część Age of Empires.


Autor: Patryk Rudnicki