Arcydzieło Mozarta – „Czarodziejski flet” powstało na marginesie ostatniego jego dzieła, czyli „Requiem”. Na deskach Wrocławskiego Teatru Lalek zaistnieje ono w całkiem odmiennej konwencji. Kalejdoskop barw i przedziwnych postaci porwie widzów do świata baśni i muzyki. Premiera już 15 listopada.

Wydawać by się mogło, że mozartowski „Czarodziejski flet”, to bajka nie dla dzieci. Jednak twórcy spektaklu przekonują, że najmłodsza publiczność pokocha zarówno Mozarta, jak i zabawną historię, którą on sam będzie opowiadał młodym widzom. W jego rolę, rolę genialnego wiedeńskiego mistrza wciela się Grzegorz Mazoń.

– Z Markiem Zakosteleckim reżyserem czarodziejskiego fletu spotkaliśmy się przy produkcji „Węża”. Wtedy też Grzesiu Mazoń grał bardzo podobną rolę – mówi Elżbieta Chowaniec, odpowiedzialna za adaptację sztuki. – Robił tam pewnego rodzaju antrua i oprawę muzyczną całego spektaklu. Byliśmy oboje zachwyceni Grześkiem i już wtedy zrodził się pomysł, żeby faktycznie opowiedzieć dzieciom jakąś historię, którą on mógłby nam pięknie poprowadzić. I prowadzi. I to był pierwszy impuls do zrobiona opery „Czarodziejskiego fletu” – dodaje.

Wolfgang Amadeusz Mozart ubrany w śmieszny kostium, perukę i wygodne … trampki będzie oprowadzał widzów po baśniowym świecie Nocy i Dnia. Przedstawi oczywiście postaci z libretta Emanuela Schikandera – ksiecia Tamino i jego piękna księżniczkę Paminę, Papageno, ptasznika Królowej Nocy i Sarastro, kapłana Izydy i Ozyrysa. By nie wystraszyć młodych teatromanów do libretta i muzyki, a przede wszystkim do arii, do których reżyser żywi ogromną miłość dodano szczyptę barw i dziecięcy świat.

– Chcieliśmy plastycznie i fabularnie, mądrze opowiedzieć operę dla dzieci, która jak wiadomo jednak jest poważna – opowiada Elżbieta Chowaniec. – A materiał poważny nie rodzi skojarzenia „och wspaniale”. W związku z tym robiliśmy wszystko, by ta opera nie była poważna. I jest to spektakl zarówno dla małych i dużych dzieci. Spróbowaliśmy i wyciągnęliśmy tak wiele baśniowego i dziecięcego świta, ile tylko się dało. Wyciągnęliśmy też pewną dorosłość z dzieci. A mianowicie, postanowiliśmy żeby to, co opowiadamy było śmieszne, współczesne, a jednak pokazane za pomocą środków, które są zapożyczone z teatru operowego – kończy Chowaniec.

 

Autor | Sabina Misakiewicz
Zdjęcia | Karol Krukowski

*

PREMIERA 15/11/2014

KOLEJNE SPEKTAKLE 16-23/11 /// 3-10/12/2014
LIBRETTO Emanuel Schikaneder
TŁUMACZENIE Bogdan Ostromęcki, Witold Rudziński
ADAPTACJA Elżbieta Chowaniec, Marek Zákosteleckỳ
DRAMATURGIA Elżbieta Chowaniec
REŻYSERIA / SCENOGRAFIA Marek Zákosteleckỳ
OPRACOWANIE MUZYCZNE Vratislav Šrámek
CHOREOGRAFIA / RUCH SCENICZNY Aneta Jankowska
WIZUALIZACJE Robert Maniak i Alicja Pietrucka
ASYSTENTKA REŻYSERA Anna Bajer
KOREPETYCJE WOKALNE Magdalena Śniadecka

WYSTĘPUJĄ Anna Bajer, Kamila Chruściel, Jolanta Góralczyk
Krzysztof Grębski, Marek Koziarczyk, Marta Kwiek, Patrycja Łacina-Miarka, Grzegorz Mazoń, Sławomir Przepiórka, Edyta Skarżyńska

czarodziejski flet