Czytanie dramatów we Współczesnym

Już na początku czerwca Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na festiwal czytań dramatów. Bilety i zaproszenia są już dostępne.

Czytane będą dramaty zgłoszone w 2015 roku na I Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU 2016. W programie festiwalu znalazły się Dzieci Wojciecha Ziemilskiego (reż. Lena Frankiewicz), Drzewom nie wypadają włosy Małgorzaty Szczerbowskiej (reż. Judyta Berłowska), Wolfgang Amadeusz Moz Michała Bajera (reż. Tomasz Cyz), Kunstkammer Agnieszki Jakimiak (reż. Agata Dyczko) i Bar Świętej Krewety Mariusza Sieniewicza (reż. Tomasz Szczepanek).

– To kolejna odsłona pokazywania skutków naszego konkursu [wcześniej swoje premiery miała „Silesia, Silentia” Lidii Amejko w reż. Marka Fiedora i „Garnitur prezydenta” Maliny Prześligi w reż. Cezarego Ibera – dop. red.]. Mam nadzieję, że te tekstu będą mocno funkcjonowały teatralnie, ale to oczywiście czas pokaże. Konkurs dramaturgiczny był częścią większego projektu Strefa Kontaktu 2016 przygotowanego na Europejską Stolicę Kultury 2016. Jedna jego część poświęcona jest naszym patronom – Helmutowi Kajzarowi i Tadeuszowi Różewiczowi, którzy związani są z naszym teatrem. Druga patrzyła w przyszłość i dotyczyła nowej dramaturgii. Pierwotnie zakładaliśmy pewną równowagę tych dwóch elementów. Myślę, że konkurs i jakość tych tekstów spowodowały, że środek ciężkości trochę nam się przesuwa. Na październik zaplanowaliśmy festiwal, który ma pokazać teksty różewiczowskie i kajzarowskie, a grudzień będzie poświęcony tym nowym dramatom. Mogę już powiedzieć, że w październiku będzie taki weekend, gdzie między innymi zobaczymy spektakl przygotowany do scenariusz „Matka odchodzi” Pawła Miśkiewicza [„Matka odchodzi” napisał Tadeusz Różewicz – dop. red.]. Natomiast grudniowa część rozrosła się nam do sześciu dni. Pokażemy sześć sześć przedstawień, będą także zagraniczne inscenizacje. Myślę, że wypełniamy lukę i że to będzie ważna i interesująca impreza. Wszystko dzieje się dzięki miastu Wrocław, które finansuje cale przedsięwzięcie – mówi Marek Fiedor, dyrektor Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

– Jak widać mamy bardzo udanego przedsięwzięcie i mamy też odpowiedź na pytanie, co pozostanie po Europejskiej Stolicy Kultury. To przedsięwzięcie, które będzie realizowali systematycznie, bedziemy mogli wesprzeć teatr współczesny i obserwować, co się dzieje. Wydaje mi sie to znakomitym pomysłem i umawiamy się, że ten konkurs jest konkursem na stale – zapowiada Rafał Dutkiewicz, Prezydent Wrocławia.

Wejście na „Kunstkammer” jest bezpłatne (konieczna rezerwacja miejsc – tel. 71 358 89 22). Na pozostałe czytania bilety po 1 zł.

Autor | Daniel E. Groszewski