Fizjoterapeuta radzi: Ból kręgosłupa – ćwiczenia#2

Najważniejszą częścią leczenia bólów kręgosłupa są ćwiczenia. Odpowiednio dobrane rozluźnią napięte mięśnie i wzmocnią te osłabione. Wykonywane minimum 3 razy w tygodniu pozwolą na stałe pozbyć się lub znacząco zmniejszyć dolegliwości ze strony kręgosłupa -pisze dyplomowany fizjoterapeuta Katarzyna Sawińska-Wakuluk.

Ćwiczenia powinny być na stałe wpisane w rozkład zajęć każdego z nas. Mało kto jednak znajdzie czas na regularne wizyty na siłowni. Dlatego też poniżej przedstawiam pierwszą część ćwiczeń wzmacniających kręgosłup, które z powodzeniem można wykonywać w domu.

ĆWICZENIA#1 – zobacz część 1

8)
PW: leżenie na plecach, dłonie splecione pod głową, nogi zgięte w kolanach, stopy rozstawione i oparte całą powierzchnią o podłoże; ĆW: podciągnięcie prawego kolana do lewego łokcia z jednoczesnym skręceniem tułowia w stronę prawą, powrót do PW, podciągnięcie lewego kolana;

9)
PW: jak poprzednio;
ĆW: pociągnięcie obu kolan do łokci z jednoczesnym skłonem głowy, dotknięcie kolanami głowy, powolny powrót do PW bez odrywania dolnego odcinka kręgosłupa od podłoża;

10)
PW: leżenie na prawym boku, lewa ręka wyprostowana i ułożona luźno na biodrze, głowa ułożona na prawej ręce zgiętej w łokciu, nogi wyprostowane;
ĆW: uniesienie głowy do lewego barku, powrót do PW;

11)
PW: leżenie na prawym boku, głowa ułożona na prawej ręce zgiętej w łokciu, lewa ręka oparta o podłoże na wysokości brzucha, uda w jednej linii z tułowiem, kolana zgięte;
ĆW: podniesienie złączonych stóp w górę i skręcenie bioder w przód bez zmiany pozycji tułowia, powrót do PW;

12)
PW: leżenie na prawym boku, głowa ułożona na prawej ręce zgiętej w łokciu, lewa ręka oparta o podłoże na wysokości brzucha, nogi zgięte w biodrach i kolanach;
ĆW: podniesienie złączonych kolan do pionu bez odrywania stóp od podłoża, powrót do PW;

13)
PW: leżenie na prawym boku, głowa ułożona na prawej ręce zgiętej w łokciu, lewa ręka oparta o podłoże na wysokości brzucha, nogi proste, w jednej linii z tułowiem;
ĆW: przyciągnięcie obu kolan i głowy do siebie, powrót do PW;

14-17)
Ćwiczenia w leżeniu na boku należy wykonać powtórnie, leżąc na boku lewym.

Ćwiczymy minimum 3 razy w tygodniu. Na początku robimy po 10 powtórzeń każdego ćwiczenia. Między nimi można zrobić sobie krótką przerwę na uspokojenie oddechu. Zarówno ćwiczenie, jak i powrót do pozycji wyjściowej wykonujemy powoli, spokojnie i dokładnie. Nie wolno się spieszyć, gdyż niewłaściwie wykonane ćwiczenie może pogorszyć dolegliwości.

Kolejna ćwiczenia zaprezentujemy w przyszłym tygodniu

Autor | Katarzyna Sawińska-Wakuluk

*

Katarzyna Sawińska-Wakuluk pełni dzisiaj dyżur w godz. 14-15.
Każdy, kto chciałby się poradzić, może zadzwonić pod numer telefonu: 691 628 558 (koszt wg stawek operatora).

W innym terminie pytania można przesyłać za pomocą naszego formularza kontaktowego.