Fizjoterapeuta radzi: Zaparcia

Dolegliwością bardzo powszechną w obecnych czasach są zaparcia. Powoduje je m.in. nieregularne spożywanie posiłków, jedzenie „w biegu”, brak ruchu oraz dostarczanie organizmowi zbyt małej ilości płynów. Nie powinno się tego problemu bagatelizować, gdyż może to doprowadzić do dużo poważniejszych schorzeń układu pokarmowego – pisze dyplomowany fizjoterapeuta Katarzyna Sawińska-Wakuluk.

Jednak przed wizytą u lekarza warto zastosować naturalne metody zwalczania zaparć. Pierwszym i bardzo istotnym krokiem w walce z zaparciami powinna być zmiana nawyków żywieniowych. Posiłki należy spożywać w spokoju, na siedząco, często i w małych ilościach. Do codziennej diety koniecznie jest wprowadzenie większej ilości świeżych warzyw i owoców. Konieczne jest zminimalizowanie spożycia słodyczy i słodzonych, gazowanych napojów. Sposobem bardzo starym, stosowanym już przez prababcie jest kiszona kapusta. Zawiera ona dużo błonnika pokarmowego oraz żywe kultury bakterii mające właściwości przeczyszczające. Osoby skarżące się na zaparcia powinny więc jeść surówkę z kiszonej kapusty lub pić sok z niej. Kolejnym naturalnym lekiem na zaparcia są suszone śliwki. Można z nich przygotować kompot. Kilka śliwek należy namoczyć w przegotowanej, ciepłej wodzie, dodać łyżkę zmielonych nasion lnu i pozostawić na noc. Rano na czczo wypić powstały kompot i zjeść owoce. Suszone śliwki z powodzeniem zastąpią także słodkie przekąski, które również mogą wzmagać zaparcia. W złagodzeniu tej dolegliwości pomocny jest również kisiel z jagód czarnego bzu. Do 0,5 litra wrzącej wody dodajemy 2 łyżki suszonych lub świeżych jagód bzu i odstawiamy na godzinę. Po upływie tego czasu ponownie gotujemy przez 10 minut, przecedzamy i znów doprowadzamy do wrzenia. W 0,5 szklanki zimnej wody rozprowadzamy łyżkę mąki ziemniaczanej i dodajemy bardzo powoli do gotującego się wywaru z jagód. Po zgęstnieniu kisielu natychmiast ściągamy go z ognia. Tak przygotowany kisiel można pić między posiłkami. Najlepiej jednak stosować go na czczo i jak ostatni posiłek w ciągu dnia. By móc skutecznie rozprawić się z zaparciami należy do codziennych zajęć dodać ruch. Najlepsze są ćwiczenia angażujące mięśnie całego ciała, np. bieganie lub pływanie. Można jednak je zastąpić szybkim spacerem, jazdą na rowerze lub inną formą aktywnego spędzania czasu, która sprawia nam przyjemność. Ważne jest, aby ruszać się regularnie, minimum 2-3 razy w tygodniu. Jeżeli zmiana sposobu odżywiania się i zastosowanie naturalnych metod nie przyniesie skutków, konieczna jest wizyta u lekarza.

Autor | Katarzyna Sawińska-Wakuluk

*

Katarzyna Sawińska-Wakuluk pełni dzisiaj dyżur w godz. 14-15.
Każdy, kto chciałby się poradzić, może zadzwonić pod numer telefonu: 691 628 558 (koszt wg stawek operatora).

W innym terminie pytania można przesyłać za pomocą naszego formularza kontaktowego.