W piątej odsłonie plakatów do poematu Adama Mickiewicza fotografka Karolina Zajączkowska postanowiła stworzyć współczesną wersję XIX-wiecznej ilustracji Elwiro Michała Andriollego.

To, co wydało mi się szczególnie interesujące – mówi Karolina Zajączkowska o swoim plakacie – to sam powrót do lektury Mickiewicza. Zadanie zmierzenia się z epopeją narodową z początku brzmiało dla mnie groźnie. Fotografka postanowiła nawiązać do pierwszego wydania Pana Tadeusza i grafiki przygotowanej przez wileńskiego ilustratora Elwiro Michała Andriollego. Szukała sposobu na przełożenie romantycznego, teatralnego charakteru na czasy współczesne.

Chciałam, by fotografia przypominała szkolne przedstawienie. Czasy, w których nieco niesłusznie utkwił „Pan Tadeusz” – dopowiada artystka. Sedno Księgi V stanowi tytułowa biesiadna kłótnia o zamek, prawowite dziedzictwo między Soplicami i Horeszkami, Sędzią i Hrabią, o której Mickiewicz tak pisze: Lecz Hrabia krzesłem w środku zagrodził im drogę / I na tym szańcu słabym utwierdziwszy nogę: / Wara! – zawołał. – Sędzio! nie wolno nikomu / Krzywdzić sługę mojego w moim własnym domu. Dlatego dla Karoliny Zajączkowskiej kluczowe stało się zbudowanie takiej sceny, która stanie się punktem odniesienia do współczesnych realiów. Dziś na mojej fotografii scenerią zamkowej sali jest bar mleczny, a role skłóconych szlachciców odgrywają współcześni młodzi twórcy kultury: muzycy, artyści, publicyści, galerzyści.

Karolina Zajączkowska zajmuje się sztukami wizualnymi, ze szczególnym zainteresowaniem fotografią, postdokumentem, budowaniem subiektywnych narracji i teorią obrazu. Studiowała w Instytucie Twórczej Fotografii (ITF) na Uniwersytecie Śląskim w Opawie (Czechy), była również stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016). Z Sławkiem ZBIOK Czajkowskim tworzy duet artystyczny DWA ZETA.

W 2017 roku Muzeum Pana Tadeusza realizuje roczny projekt ilustrujący poemat Adama Mickiewicza. Zaprosiło dwunastu autorów wizualnych działających w różnych obszarach sztuki i dizajnu do przygotowania po jednym plakacie odnoszącym się do danej księgi Pana Tadeusza. Wybrano ilustratorów i grafików, fotografów i artystów, którzy wyróżniają się niepowtarzalnym stylem i unikatowym językiem wizualnym. W każdym miesiącu sukcesywnie prezentowane są kolejne księgi. Całą serię pokażemy podczas jesiennej wystawy w Muzeum Pana Tadeusza. Limitowana edycja druków jest również do nabycia w księgarni działającej przy Muzeum.

Dotychczasowe plakaty przygotowali: Jan Kallwejt (Księga I: Gospodarstwo), Mirella von Chrupek (Księga II: Zamek), Studio Fontarte (Księga III: Umizgi), Tomasz Kaczkowski (Księga IV: Dyplomatyka i łowy). Kolejny plakat zostanie przygotowany przez ilustratora Bartka Kociembę, znanego jako Arobal.


Festiwal Dramatu STREFY KONTAKTU