Krzysztof Mieszkowski: Podsumowanie sezonu

Szanowni Państwo, 

mijający właśnie sezon teatralny 2014/2015 okazał się artystycznie wyjątkowo udany dla Teatru Polskiego we Wrocławiu.

Wystawiliśmy cztery duże premiery: Wycinkę Holzfällen Thomasa Bernharda w reżyserii Krystiana Lupy, Podróż zimową Elfriede Jelinek w reżyserii Pawła Miśkiewicza, Burzę Williama Shakespeare’a w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego oraz Dziadów część III Adama Mickiewicza w reżyserii Michała Zadary – każda z nich spotkała się z żywiołowymi komentarzami krytyków i widzów.

Byliśmy na 18 festiwalach w kraju i za granicą, a na tym nie koniec – przed nami w tym sezonie jeszcze kolejne wyjazdy. Otrzymaliśmy łącznie 25 nagród i 2 wyróżnienia. Nasze spektakle były oblegane przez publiczność. Intensywnie odbywały się imprezy okołoteatralne oraz edukacyjne. Opublikowaliśmy też książkę, inaugurując przy okazji serię wydawniczą, a dzięki audiodeskrypcji kontynuowaliśmy udostępnianie naszych przedstawień osobom niepełnosprawnym.

Poza scenami macierzystymi zagraliśmy spektakle między innymi na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach, festiwalu Wybrzeże Sztuki w Gdańsku, Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie, Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi, Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska”, Przeglądzie Teatrów Małych Form Kontrapunkt w Szczecinie, Kaliskich Spotkaniach Teatralnych – Festiwalu Sztuki Aktorskiej czy Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Bez Granic” dla dzieci w Cieszynie i Czeskim Cieszynie; wystąpiliśmy też w krakowskiej Cricotece w ramach projektu Biografie w teatrze. Wywoziliśmy nasze przedstawienia również za granicę – do Hiszpanii (Festival de Tardor de Catalunya Temporada Alta w Gironie i Salt) i do Chin (Tianjin CaoYu International Theatre Festival w Tiencin oraz Lin Zhaohua Theatre Arts Festival w Pekinie). Do Państwa Środka jeszcze powrócimy na przełomie lipca i sierpnia (Beijing People’s Art Theatre International Festival 2015 w Pekinie), wcześniej jednak odwiedzimy Rumunię (Festivalul International de Teatru w Sybinie) i – przede wszystkim – Francję, gdzie po raz pierwszy w naszej historii wystąpimy w Awinionie na najważniejszym festiwalu teatralnym na świecie, czyli Festival d’Avignon. Co więcej, Wycinka Holzfällen otworzy tegoroczną edycję festiwalu awiniońskiego.

Spośród licznych nagród szczególnie dla nas cenny okazał się laur TVP Kultura: Gwarancja Kultury w kategorii Teatr dla zespołu aktorskiego Teatru Polskiego we Wrocławiu – „indywidualności, które tworzą wspólnotę sztuki aktorskiej” – „za wkład w sukces realizowanych w minionym roku premier […] oraz za przypomnienie o tym, jak ważną wartością teatru publicznego jest zespół”. Rozbiliśmy też bank z nagrodami krakowskiego festiwalu Boska Komedia, co jest o tyle ważne, że jury jest tam złożone wyłącznie z gości zagranicznych, którzy obiektywnie, bez oglądania się na etykietki środowiskowe, oceniają to, co zobaczą. Za sprawą głosów w plebiscycie publiczności wygraliśmy natomiast cieszyński festiwal „Bez Granic”. Również aktorzy Teatru Polskiego we Wrocławiu niejednokrotnie triumfowali w minionych miesiącach. Przede wszystkim Bartosz Porczyk, który zbierał kolejne laury za role w Dziadach i Termopilach polskich: Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza, przyznawaną przez branżowy miesięcznik „Teatr”, i Nagrodę Kulturalną „Gazety Wyborczej – Wrocław” WARTO w kategorii Teatr; był ponadto nominowany do Wrocławskiej Nagrody Teatralnej i Paszportu „Polityki” w kategorii Teatr. Nagrody aktorskie Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska” przywieźli Mariusz Kiljan i Ewa Skibińska, a główne nagrody aktorskie Kaliskich Spotkań Teatralnych – Krzesisława Dubielówna, Małgorzata Gorol i Ewa Skibińska. Michał Zadara za reżyserię Dziadów otrzymał ponadto Doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Widzowie chętnie chodzili na nasze spektakle repertuarowe. Szacujemy, że do końca sezonu liczba widzów może sięgnąć 72 000, a wraz z przedstawieniami wyjazdowymi, imprezami niebiletowanymi i gościnnymi – około 100 000. Frekwencja za sezon powinna wynieść 97%. W siedzibie do końca lipca zagramy 303 spektakle. Organizowaliśmy też na ogół bezpłatne imprezy okołoteatralne (czytania, debaty, spotkania, promocje) oraz edukacyjne (wykłady, warsztaty, wystawy, przedstawienia z udziałem dzieci i młodzieży), wspólnie z Uniwersytetem Wrocławskim przygotowywaliśmy także międzynarodowe konferencje naukowe: o Peterze Turrinim i trzecią konferencję z cyklu Między filmem a teatrem. We współpracy z wrocławskim Wydawnictwem Książkowe Klimaty opublikowaliśmy książkę Grzegorza Jankowicza Gombrowicz – Loading. Esej o formie życia, inaugurującą serię wydawniczą poczekalnia.0. Ukazywały się też kolejne numery kwartalnika „1212 Generacja Tpl” wydawanego przez Teatr Polski, a tworzonego w całości przez młodych miłośników teatru. Za sprawą audiodeskrypcji kolejne nasze przedstawienia były udostępniane osobom niesłyszącym i niewidomym. Poza nadal pokazywanymi w tej formie pierwszą odsłoną Dziadów i Dziećmi z Bullerbyn swojej audiodeskrypcyjnej premiery doczekała się Smycz. Włączyliśmy się również aktywnie w obchody 250-lecia teatru publicznego w Polsce: dzięki Instytutowi Teatralnemu im. Z. Raszewskiego, Teatrowi Polskiemu we Wrocławiu i BWA Wrocław – Galeriom Sztuki Współczesnej w przestrzeni przy ul. Zapolskiej 3 odbył się wernisaż muralu Generalnie dramat autorstwa kolektywu DWA ZETA, wcześniej natomiast w ramach akcji Bilet za 250 groszy i organizowanego z tej okazji Dnia Teatru Publicznego zagraliśmy Szosę Wołokołamską w specjalnej cenie 250 groszy za bilet.

Dziękując wszystkim za udany sezon, zapraszamy już na następny – szczególny, bo jubileuszowy. Na początku stycznia 2016 roku Teatr Polski we Wrocławiu będzie świętował siedemdziesięciolecie istnienia i studziesięciolecie wybudowania gmachu przy ul. Zapolskiej. Sezon jubileuszowy zainaugurujemy prapremierą Media Medei Marzeny Sadochy w reżyserii Marcina Libera, w dalszych miesiącach natomiast zaprosimy Państwa na kolejne premiery, które dziś jeszcze pozwolimy sobie zachować w tajemnicy. Obiecujemy jednak, że będzie interesująco.

W imieniu zespołu Teatru Polskiego serdecznie pozdrawiam.

Krzysztof Mieszkowski

 

Zdjęcie | Natalia Kabanow / Teatr Polski

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPatryk Wolny: Wrocławskie Muzeum Gier – Historia prawdziwa
Następny artykułMarek Maziarz: Improwizacje #6 [FOTO]
Żyjemy we Wrocławiu i patrzymy na świat z perspektywy naszego miasta. A Dzielnice są różne jak tylko różne mogą być. Nader często można odwiedzić nasze wrocławskie dzielnice kultury czy sportu, ze szczególnym uwzględnieniem teatru, filmu czy Śląska.