12 ksiąg poematu Adama Mickiewicza. 12 autorów wizualnych. Co miesiąc jedna odsłona.

Ilustracje do różnych wydań „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza są niezwykle cenną i interesującą spuścizną, która może wzbogacić odbiór dzieła. Pierwsze ilustrowane wydanie poematu przygotował w 1881 roku Elwiro Michała Andriollego, zaś w okresie międzywojnia można było podziwiać prace znanego projektanta i malarza Tadeusza Gronowskiego. Wśród współczesnych artystów warto wymienić Janusza Stanny, Józefa Wilkonia, czy też młodych ilustratorów i rysowników, którzy przygotowali plakaty do spektaklu w Teatrze Narodowym w Warszawie (m.in. Ada Buchholc, Mariusz Libel czy Patryk Mogilnicki).
Muzeum Pana Tadeusza zaprosiło dwunastu autorów wizualnych działających w różnych obszarach sztuki i dizajnu do przygotowania po jednym plakacie odnoszącym się do danej księgi „Pana Tadeusza”. Wybrano ilustratorów i grafików, fotografów i artystów, którzy wyróżniają się niepowtarzalnym stylem i unikatowym językiem wizualnym. Plakaty zostaną wyeksponowane w przestrzeni Wrocławia oraz w wybranych miastach w Polsce – sukcesywnie w każdym miesiącu będą prezentowane kolejne księgi. Całą serię pokażemy podczas jesiennej wystawy „Pan Tadeusz w stylu pop”w Muzeum Pana Tadeusza. Limitowana edycja druków będzie również do nabycia w księgarni działającej przy Muzeum.
Pierwszy plakat, czyli ilustrację pierwszej księgi „Pana Tadeusza”, przygotował ilustrator Jan Kallwejt, który inspiruje się symbolizmem, sztuką naiwną i popkulturowymi ikonami. W charakterystyczny sposób sięga po powtórzenia i zwielokrotnienia, jednocześnie korzysta z prostych kształtów i ograniczonej palety barwnej. Jego prace publikowane były w wielu polskich i zagranicznych magazynach (m.in. „Newsweek”, „Zwierciadło”, „Forbes”, „Wired”, „Financial Times”), jak i wykorzystywane przez takie marki jak Honda, Sony czy Converse. Plakat Kallwejta przedstawiający Księgę I „Pana Tadeusza” pojawi się w przestrzeni Wrocławia oraz w Warszawie.
W kolejnych dwóch odsłonach, czyli w lutym i marcu, zobaczymy prace fotografki i kolekcjonerki Mirelli von Chrupek (Księga II: Zamek) oraz plakat Studia Fontarte prowadzonego przez Artura i Magdalenę Frankowskich (Księga III: Umizgi).