- REKLAMA -

W zorganizowanym przez australijski portal Flicks.com.au plebiscycie na najlepszy australijski film XXI wieku zwycięzca mógł być tylko jeden – raczej nie stanowi to dla nikogo zaskoczenia. Jednak nie cała lista jest taka oczywista. 

Zwycięzcę wyłoniono w formie głosowania, do którego zaproszonych zostało 51 krytyków (26 mężczyzn, 25 kobiet). Obraz w reżyserii George’a Millera ze znakomitymi Tomem Hardym i Charlize Theron w rolach głównej okazał się bezkonkurencyjny. Na drugiej pozycji znalazło się Królestwo zwierząt” Davida Michôda, natomiast na ostatnim miejscu na podium krytycy umieścili film „Samson i DalilaWarwicka Thorntona.

Plebiscyt był największym, jak dotąd, przedsięwzięciem tego typu w historii Australii. Podobne zestawienia spotykaliśmy już wcześniej, były one organizowane m.in. przez stację BBC, która przygotowała 100 najlepszych filmów XXI wieku oraz wiele innych, podobnych zestawień np. uwzględniając jedynie obrazy amerykańskie.

We wspomnianym plebiscycie BBC przygotowanym w 2016 roku „Mad Max: Na drodze gniewu” znalazł się na 19 pozycji. Poniżej pełna lista, składająca się z 25 obrazów:

  1. Mad Max: Na drodze gniewu (2015)
  2. Królestwo zwierząt (2010)
  3. Samson i Dalila (2009)
  4. Chopper (2000)
  5. Lantana (2001)
  6. Babadook (2014)
  7. Propozycja (2005)
  8. Sweet Country (2017)
  9. Snowtown (2011)
  10. Mystery Road (2011)
  11. Moulin Rouge! (2001)
  12. Dziesięć czółen (2006)
  13. Z drugiej strony (2005)
  14. Hail (2011)
  15. Projektantka (2015)
  16. Świat na talerzu (2000)
  17. Lion. Droga do domu (2016)
  18. The Tracker (2002)
  19. Hałas (2007)
  20. Brudna robota (2006)
  21. Sherpa (2015)
  22. Mary i Max (2009)
  23. Przełęcz ocalonych (2016)
  24. Wolf Creek (2005)
  25. Przeznaczenie (2014)

Zmienilibyście coś na powyższej liście? Nie ma wątpliwości, że niektóre decyzje wydają się dziwne, mogą budzić wątpliwości, nasuwać pytania. Osobiście zastanawia mnie niska lokata najnowszego filmu Gibsona, z drugiej strony horror „Babadook” znalazł się dość wysoko. Film dobry, jednak czy aż tak?


Autor: Patryk Wolny