O „Tajemniczym ogrodzie” we Wrocławskim Teatrze Współczesnym rozmawiamy z Marią Kanią, czyli sceniczną Mary.

*

Czytałaś „Tajemniczy ogród” w dzieciństwie?

MARIA KANIA: – Czytałam.

A teraz?

–  Też czytałam.

Zmienia się odbiór?

– Myślę, że z dzieciństwa coś w nas zostaje. Czytając książkę w trakcie pracy z Kasią [Szyngierą – dop. red.] nie odczułam jakiejś wielkiej odmiany w obiorze. Może teraz Mary wydawała mi się bardziej nieznośna niż 10 lat temu. My robimy zupełnie inny „Tajemniczy ogród”.

Nad tekstem Agnieszki Jakimiak zdecydowanie łatwiej było pracować czytając go, choć trochę, z perspektywy dziecka. Wszystko wydaje się być wtedy takie proste.

Robicie „Tajemniczy ogród” dla dorosłych, a nie dla dzieci, choć on kojarzy się z książką…

– …dla dzieci. A nasz spektakl rzeczywiście adresowany jest do dorosłych widzów.

To co jest w nim innego?

– Tekst jest inny, zamek do którego przybywa Mary jest inny, historia inna, postaci, choć z imienia te same, co w książce, a jednak  inne… Ale nadal jest to „Tajemniczy ogród”. I w moim odczuciu, mimo tej „inności” łączy się z oryginalnym „Tajemniczym ogrodem”.

Dlaczego warto przyjść na ten spektakl?

– To będzie bardzo dobry spektakl. I właśnie dlatego warto przyjść i go zobaczyć.

Rozmawiał | Daniel E. Groszewski
Zdjęcie | Daniel E. Groszewski

 

*
O SZTUCE

Agnieszka Jakimiak
TAJEMNICZY OGRÓD
inspirowany powieścią Frances Hodgson Burnett pod tym samym tytułem

reżyseria: Katarzyna Szyngiera
dramaturgia: Agnieszka Jakimiak
scenografia: Agata Baumgart
muzyka: zespół Szałas w składzie Paweł Duczmal, Wojtek Juchniewicz, Maciek Krawczyński
ruch sceniczny: Cezary Tomaszewski
efekty specjalne: Jakub Stojałowski
światło: Jan Sławkowski
asystentka reżysera: Anna Kieca
inspicjentka, suflerka: Katarzyna Krajewit

obsada:
Mary – Maria Kania
Marta – Anna Kieca
Dick – Piotr Bondyra
Colin – Maciej Kowalczyk

Uczymy się szybko i bezrefleksyjnie, błyskawicznie zdobywamy wiedzę o regułach rządzących światem, o zasadach obowiązujących w społeczeństwie, o jednostkowych relacjach. Nie wiemy co potrafimy, skąd coś wiemy, jak się tego nauczyliśmy, kto podzielił się z nami informacją, jak to się stało, że nagle zaczęliśmy tak świetnie funkcjonować w narzuconym systemie. Nie wiemy, kim jesteśmy i nie wiemy dlaczego takimi się staliśmy.

Mary prosto z Indii trafia do Anglii, świata posługującego się innym językiem i nowymi dla niej zasadami. W tym domu nie jest przytulnie, ten dom przypomina zamek strachów, w którym na każdym rogu czyha nowe wyzwanie, kolejna tajemnica, odmienna gra. Zabawa wedle nieznanych reguł jest ryzykowna, ale jakie konsekwencje może mieć ich ujawnienie? Mary patrzy inaczej i inaczej rozumie – czy  jej dystans może wywrócić ten świat na opak, sprawić, że zastane mury zaczną pękać?

PRAPREMIERA: 17 maja (sobota) 2014 roku, godz. 19.15

Wrocławski Teatr Współczesny, Duża Scena

Kolejne spektakle:

18 maja (niedziela), godz. 18.15
20 maja (wtorek), godz. 19.15
21 maja (środa), godz. 19.15
22 maja (czwartek), godz. 19.15
23 maja (piątek), godz. 19.15
5 czerwca (czwartek), godz. 19.15
6 czerwca (piątek), godz. 19.15
7 czerwca (sobota), godz. 19.15

Bilety: 32 zł (normalny) i 24 zł (ulgowy)