Przy pomocy Brand Voice (Grupa Me & My Friends) w Muzeum Architektury od kwietnia zostaną zorganizowane trzy wyjątkowe wydarzenia. Miejsce nie zamyka się tylko na koneserów sztuki, lecz chce być instytucją dostępną dla każdego.
- REKLAMA -

Muzeum Architektury we Wrocławiu powstało w 1965 roku i obecnie jest jedyną w skali kraju instytucją muzealną poświęconą w całości architekturze. Budynek mieści się przy ul. Bernardyńskiej. Tam gdzie kiedyś były kościół i klasztor teraz możemy podziwiać eksponaty z okresu kilku stuleci – od średniowiecza do czasów współczesnych. Teraz muzeum chce również trafić do szerszej publiczności.

– Eksperymentowanie ze wspieraniem aktywnego uczestnictwa w kulturze zachęciło nas do pójścia o krok dalej niż do tej pory i otwarcia się na oddolne budowanie programu. W maju, na dwa miesiące przed planowanym otwarciem instalacji, uruchomiony zostanie nabór propozycji, skierowany do wszystkich użytkowników miasta: osób indywidualnych, instytucji, organizacji pozarządowych. Zgłoszenia dotyczyć będą mogły jednorazowych wydarzeń, które zrealizowane zostaną w obrębie plenerowej instalacji przez zgłaszającego przy organizacyjnym i finansowym wsparciu muzeum – tłumaczy Michał Duda, koordynator projektu ARCHI-BOX.

Jeszcze przed wakacjami w Muzeum Architektury będzie można oglądać wystawę prac prof. Leona Tarasewicza – polskiego malarz białoruskiego pochodzenia, który od 30 lat tworzy dzieła, wykraczające poza ramy tradycyjnego obrazu na płótnie i papierze. Specjalnie na potrzeby wystawy do muzeum trafią zbiory m.in. z Galerii Arsenał w Białymstoku, warszawskiej Zachęty, Muzeum Narodowego we Wrocławiu i prywatnych zbiorów artysty. Wyjątkową atrakcją będzie też monumentalna instalacja malarska w przestrzeni Muzeum Architektury wykonana przez artystę specjalnie na wrocławską wystawę. Otwarcie jej nastąpi w czwartek 10 maja 2018 roku o godzinie 18.00, wystawa będzie czynna do 26 sierpnia 2018.

W sezonie letnim na skwerze przed budynkiem Muzeum Architektury pojawi się pergola. Powstanie tam, zaprojektowany przez Martę Mnich, Lilę Krzycką i Rafała Pieszko, pawilon z okrągłą trybuną oraz kawiarnią, które na co dzień będą miejscem wypoczynku i spotkań dla mieszkańców. W ty miejscu będą również dziać się różnego rodzaju: koncerty, warsztaty czy pokazy filmowe. Wszystko po to, aby być jeszcze bardziej otwartym na ludzi.

Natomiast w listopadzie i grudniu wrocławskie muzeum planuje szereg atrakcji w związku z upamiętnieniem setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Głównym wydarzeniem tych obchodów będzie wystawa Trzy początki. 1918-1945-1989. Wyznacza trzy graniczne daty w historii kraju, które jednocześnie otwierały nowe rozdziały w historii architektury.

– Wrocław to miasto z ogromnym potencjałem angażowania lokalnych środowisk do wspólnych działań w obszarze kultury. W mieście regularnie odbywają się nie tylko wielkie imprezy, ale również małe projekty, które integrują mieszkańców i wyzwalają ich pozytywną energię. Biznes coraz chętniej wspiera te inicjatywy, a to tzw. „kreatywne skrzyżowanie” przynosi obu stronom realne korzyści. Kultura, poprzez relacje z biznesem, może pozyskać nowe źródła finansowania oraz czerpać wiedzę biznesową. Biznes może upatrywać w kulturze źródła kreatywności. Jednym z naszych celów jest angażowanie biznesu do działań w zakresie partnerstw na styku tych dwóch światów – podkreśla Katarzyna Budzyń-Pepłowska, CEO Brand Voice i gospodarz spotkań CreativeMorningsWro.

Muzeum Architektury we Wrocławiu przy pomocy firmy Brand Voice chce stać się miejscem dla ludzi. Już nie tylko dla historyków czy architektów, lecz dla każdego, chcącego obcować z kulturą. Warto śledzić następne kroki, jakie podejmie ta instytucja.


Autor: Adrianna Machalica
Zdjęcia: mat. prasowe/ fot. Maciej Kaczor i Mirosław Łanowiecki