NIE PRZEGAP #18

Nasze propozycje.

*

KONCERT

wROCKfest.pl zaprasza na wrocławski koncert promujący najnowszą płytę braci Waglewskich. FISZ EMADE TWORZYWO wystąpią 20 marca w Sali Gotyckiej w Starym Klasztorze przy ul. Purkyniego 1.

Przez lata FISZ i EMADE przyzwyczaili swoich fanów do muzycznych eksperymenów, mieszając ze sobą różne style, starając się by wszystkie ich produkcje łączył jeden składnik – wysoka jakość i zaangażowanie. Ich najnowszy album pt „MAMUT“ jest tego najlepszym przykładem.

Na tej „najlepszej polskiej płycie 2014 roku” (Gazeta Wyborcza), obok utworów hiphopowych, tak charakterystycznych dla duetu, pojawia się duet z Kasią Nosowską okraszony kwartetem smyczkowym, czy utwór zaśpiewany w towarzystwie chóru Ensembble Terrible.

Niemałym zaskoczeniem jest dla słuchaczy również udział Justyny Święs z zespołu The Dumplings, która zaśpiewała wraz z Fiszem m.in. promujący cały album singiel PYŁ oraz singiel ŚLADY które przez 6 tygodni utrzymywały się na #1 miejscu Listy Przebojów radiowej Trójki.

piątek, 20.03.15 godz.20
Sala Gotycka w Starym Klasztorze, ul.Purkyniego 1
FISZ EMADE TWORZYWO „Mamut”
bilety:
35 zł – 100 szt. wyłącznie rezerwacje: bilety@o2.pl,
40 zł – przedsprzedaż,
45 zł – w dniu koncertu
miejsca siedzące ( balkon) – 50 zł

Bilety dostępne w sieci salonów Empik i MediaMarkt w całej Polsce oraz w serwisach: www.biletin.pl, www.ticketpro.pl, www.ebilet.pl,www.eventim.pl,
rezerwacje: bilety@o2.pl

fisz_emade

*

WYSTAWA

Wystawa dokumentująca wizyty Petera Brooka we Wrocławiu, na zaproszenie Ośrodka Grotowskiego i Instytutu z okazji 90. urodzin artysty

Wystawa czynna od poniedziałku do piątku od 10:00–17:00 oraz pół godziny przed rozpoczęciem wydarzeń odbywających się w Przejściu Żelaźniczym. Informacja o zwiedzaniu wystawy dostępna w Sekretariacie i CaféTHEI.

„Rolą teatru powinno być otwieranie nas na prawdę, uczenie, że to, co jest na powierzchni zjawisk, jest nieprawdziwe. Oczywiście, teatr nie przynosi nam od razu odpowiedzi, ale daje energię, życie i odwagę. Teatr nie powinien odbijać, niczym kamera, tego, co jest na powierzchni, powinien raczej oświetlać to, co ukryte. Najważniejsze zaś, aby niósł ludziom pozytywne energie”. Peter Brook podczas spotkania w Ośrodku Grotowskiego w 1991 roku, przełożył Grzegorz Ziółkowski

W latach 1991–2009 Peter Brook sześciokrotnie odwiedzał Wrocław, uczestnicząc w konferencjach i spotkaniach z publicznością, a także prezentując spektakle oraz filmy.

Jako gość Ośrodka Grotowskiego po raz pierwszy przyjechał w 1991 roku w związku z polską premierą filmu „Spotkania z niezwykłymi ludźmi” oraz promocją książki „Fragmenty nieznanego nauczania” Piotra Demianowicza Uspienskiego. W 2001 roku wziął udział w międzynarodowej konferencji „W stronę esencji. Georgij Iwanowicz Gurdżijew – oddziaływanie i znaczenie”, w Roku Grotowskiego 2009 uczestniczył w styczniu w konferencji Grotowski: Co było, co jest. I co jest do zrobienia, prezentując angielskie wydanie książki With Grotowski. Theatre is just a Form, a w czerwcu gościł na Międzynarodowym Festiwalu „Świat miejscem prawdy”.

We Wrocławiu pokazywano następujące spektakle w reżyserii Petera Brooka: „Garnitur” (2002), „Tierno Bokar” (2005), „Wielki Inkwizytor” (2007), „Fragmenty” (2009) oraz „11 and 12”, który powstał jako koprodukcja Instytutu Grotowskiego, Barbican Centre z Londynu i CICT/Theatre des Bouffes du Nord z Paryża w ramach programu „Masters in Residence”.

Regularnie w Ośrodku gościli również współpracownicy Petera Brooka. W 2005 i 2007 roku sesje warsztatowe poprowadzili aktor Bruce Myers i muzyk Toshi Tsuchitori.

W ramach Kina Teatralnego wielokrotnie prezentowane były zarówno spektakle Petera Brooka, jak i wyreżyserowane przez niego opery i filmy, m.in. „Wiśniowy sad”, „Carmen”, „Mahabharata”.

Nakładem Ośrodka i Instytutu ukazały się trzy książki Petera Brooka: „Ruchomy punkt. Czterdzieści lat poszukiwań teatralnych 1946–1987” (2005), „Wywołując i zapominając Szekspira” (2006) oraz „Z Grotowskim. Teatr jest tylko formą” (1. wyd. 2007, 2. wyd. popr. 2015, wyd. angielskie „With Grotowski. Theatre is just a Form”, 2009), a także książka poświęcona jego twórczości autorstwa Georges’a Banu, „Peter Brook. Ku teatrowi pierwszemu” (2013).

Na wystawę złożą się fotografie, plakaty oraz programy teatralne. Zaprezentowane zostaną również nagrania ze spotkań z reżyserem.

21 marca – 17 kwietnia 2015 {sobota–niedziela}
Miejsce: CaféTHEA
Otwarcie wystawy: 21 marca, ok. godz. 20:40
Wstęp wolny

brook

*

SPOTKANIE

Zapraszamy w czwartek 12. marca 2015 r. o godz. 16 do Instytutu Filologii Polskiej (pl. Nankiera 15, sala 143) na spotkanie pt. Warsztat reżysera: Jak czytać dramat?, którego gościem będzie Michał Zadara.

Problem przekładu języka tekstu na język teatru jest zagadnieniem, które nie traci na aktualności. Reżyserzy mierzą się z nim w praktyce, a teatrolodzy w teorii. Przekład wewnątrzjęzykowy, przekład intersemiotyczny są niejedynymi terminami wskazującymi metodę pracy reżysera. Jak adaptować? Parafrazując? Przepisując? Skracając? A może bez skrótów? Zadara decydując, że nie skróci Dziadów Adama Mickiewicza w przewrotny sposób potwierdził swój status jednego z najbardziej kontrowersyjnych twórców w Polsce. Na spotkaniu poznamy jego praktykę czytania dramatu.

Michał Zadara – Jeden z najzdolniejszych reżyserów teatralnych młodego pokolenia, specjalista od odważnych scenicznych interpretacji klasyki światowej literatury. Zadaje nie zawsze wygodne pytania: o polski patriotyzm, dzisiejszą sytuację młodych ludzi, stosunek do historii. Reżyseruje na scenach Warszawy, Krakowa, Bydgoszczy i Wiednia.

zadara

*

Zebrał | Daniel E. Groszewski

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSportowy Raport #32 (10.03.2015)
Następny artykułEcha 4. urodzin
Żyjemy we Wrocławiu i patrzymy na świat z perspektywy naszego miasta. A Dzielnice są różne jak tylko różne mogą być. Nader często można odwiedzić nasze wrocławskie dzielnice kultury czy sportu, ze szczególnym uwzględnieniem teatru, filmu czy Śląska.