- REKLAMA -

Czy podróż komunikacją miejską może być przyjemna? Może, o ile wszyscy uczestnicy podróży będą reflektować zasady dobrego wychowania. O tym jak powinno się zachowywać podczas jazdy tramwajem, opowiada nowa kampania MPK.

MPK we Wrocławiu już nie raz namawiało do zamiany samochodu na tramwaj. Za każdym razem miało to na celu zwrócenie uwagi na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy oraz na ochronę środowiska. Nie da się jednak ukryć, że komunikacja miejska ma też sporo wad: jesteśmy uzależnienie godzinowo od tramwai, zdarza się, że tramwaj nie przyjedzie, no i trzeba tą przestrzeń dzielić z innymi ludźmi. Na tym ostatnim punkcie MPK chciało skupić się najbardziej, promując swoją nową akcję W MPK obczaję dobre obyczaje. Inspiracją dla stworzenia takiego spotu była postać Maksa, który niedawno przesiadł się z własnego samochodu do wrocławskiej komunikacji miejskiej. Dlaczego? Po pierwsze: chciał zaoszczędzić pieniądze i czas tracony codziennie na szukaniu parkingu, po drugie: mieć realny wpływ na ograniczenie korków i zanieczyszczenia powietrza i wreszcie zacząć zażywać aktywności fizycznej chociażby w drodze na przystanek. Samochód to wygoda, wszyscy to wiedzą. Maks też nie mógł się od tego „luksusu” odzwyczaić. W samochodzie słuchał głośno muzyki takiej jakiej chciał (i czasem nawet głośno śpiewał), jadł, śmiecił i do woli sterował klimatyzacją i ogrzewaniem. Nie przejmował się nikim, bo nie musiał. O to właśnie chodzi w nowej kampanii MPK, aby zacząć patrzeć nie tylko na siebie, lecz na innych i na otaczającą nas przestrzeń. Zamienić „ja” na „my” i prowokować w sobie nowe nawyki.

MPK porusza temat obyczajów w transporcie już nie pierwszy raz. Każda kolejna okazja jest dla nas dobra, żeby informować i edukować naszych pasażerów. Tematy się powtarzają, ale przecież zmieniają się ludzie korzystający z MPK, dla których nie zawsze zasady obowiązujące w transporcie zbiorowym są oczywiste. Tu chodzi o poprawę komfortu i wzajemne zrozumienie między pasażerami, ale też między pasażerami a kierującym – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK.

Podróż komunikacją zbiorową to lekcja empatii, a także szacunku dla wspólnej własności, jaką niewątpliwie jest tramwaj czy autobus. Często to co jest wspólne, jest niczyje, a co za tym idzie, nikt tego nie szanuje. Powinno się wyrabiać w sobie takie nawyki, aby prawidłowo i kulturalnie funkcjonować w społeczeństwie i w miejscach o charakterze wspólnotowym. Co można we własnym samochodzie, niekoniecznie wypada robić w tramwaju.

Muzykę z radia, można zamienić na muzykę ze słuchawek. Możemy jeść w taki sposób, aby nie śmiecić i nie przeszkadzać innym. Kiedy jedziemy z psem, nie zapominajmy o kagańcu i smyczy. Pamiętajmy, żeby ustąpić miejsca osobom starszym, niepełnosprawnym czy kobietom w ciąży. Takie tematy można mnożyć – opieranie nóg na fotelach, kładzenie toreb na miejscach do siedzenia, zdejmowanie plecaka z ramion, czy umożliwienie opuszczenia pojazdu przez wysiadających.

Nowa akcja MPK to cykl krótkich animacji narysowanych prostą kreską i z użyciem emotikonów. Grafika nawiązuje do środków przekazu, jakimi posługują się młodzi ludzie. Bohater cyklu – Maks pozna w kolejnych odcinkach nie tylko zwyczaje panujące w komunikacji miejskiej, a przede wszystkim powody, dla których takie zasady są stosowane. Bo nie sztuką jest powiedzieć „nie śmieć”, ale wyjaśnić, czym śmiecenie może skutkować i jakie korzyści osiągniemy z poszanowania danej zasady.

Spoty będą wyświetlane na ekranach w pojazdach komunikacji miejskiej i w mediach społecznościowych. Premiera każdego odcinka zaplanowana jest co 2 tygodnie.

Pierwszy odcinek:


Autor: Adrianna Machalica
Zdjęcie: screen z youtube