Nowości w programie 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

„Intruz” prosto z Cannes, „Walser” Libery, filmy Costy i Greena – nowości w programie 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.

W programie 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty (23 lipca – 2 sierpnia) znalazł się polsko-szwedzki pełnometrażowy debiut absolwenta łódzkiej szkoły filmowej Magnusa von Horna – Intruz, świetnie przyjęty podczas niedawno zakończonego festiwalu w Cannes, gdzie był pokazywany w sekcji Quinzaine des Réalisateurs. Autorem zdjęć do filmu jest nominowany do Oscara za Idę Łukasz Żal. Intruz to rozgrywająca się na szwedzkiej prowincji historia 17-letniego Johna, który po wyjściu z poprawczaka podejmuje próbę rozpoczęcia nowego życia. Wkrótce zostaje jednak skonfrontowany ze swoją przeszłością, o której chciałby zapomnieć.

Kolejnym polskim filmem, który znalazł się w programie tegorocznej edycji to pełnometrażowy debiut jednego z najważniejszych polskich artystów – Zbigniewa Libery. Walser będzie walczył o nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty. W głównych rolach wystąpili Krzysztof Stroiński, Gustaw Klyszcz i Joanna Wiktorczyk. Festiwalowa programerka Ewa Szabłowska pisze o filmie: „Na obrzeżach cywilizacji żyje zagubione plemię. Wyglądają jak spełnienie hippisowskich fantazji o powrocie do natury czy słowiańska wersja Avatara. (…) Do tego rajskiego świata wdziera się jednak cywilizacja w osobie urzędnika kolejowego Walsera. Mimo iż za wszelką cenę próbuje on wniknąć w ich sielankowy świat i nauczyć się niezrozumiałego języka, niesie ze sobą tylko chaos i destrukcję. (…) Klisze znane z kina gatunków służą Liberze jako klocki do zbudowania wielopiętrowej układanki z literackich figur utraconego raju, filozoficznych i kontrkulturowych konceptów utopijnej wspólnoty, czy fantazmatów o końcu cywilizacji”.

W programie Panoramy znalazły się dwa oczekiwane nowe filmy nowohoryzontowych twórców: Portugalczyka Pedro Costy (podczas festiwalu oglądaliśmy jego Ne change rien i jedną z nowel Centro Histórico) oraz tworzącego we Francji Eugène Greena, reżysera Portugalskiej zakonnicy (10. NH). Costa za Cavalo Dinheiro (Horse Money) otrzymał tytuł najlepszego reżysera na ostatnim MFF w Locarno, krytycy „Sight & Sound” umieścili film na liście najlepszych obejrzanych w 2014 roku. W mrocznej, pięknie sfilmowanej historii z przedmieść Lizbony ponownie zobaczymy jego stałego bohatera Venturę. Elegancka, prowokacyjnie odżegnująca się od realizmu La sapienza Greena to z kolei film o sztuce patrzenia, pasji i „niedzielnych turystach”, który wpisuje się w nurt kina reprezentowanego przez Érica Rohmera czy Manoela de Oliveirę. Green ponownie konfrontuje refleksję o historii i architekturze z wyzwaniami współczesności.

*
Przypominamy, że już tylko do 14 czerwca trwa sprzedaż festiwalowych karnetów!

*
Już tylko do 27 maja trwa nabór na festiwalowy wolontariat. Zapraszamy do współpracy!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułZbiorowe zapominanie miast w MWW
Następny artykuł„Dziwna para”
Żyjemy we Wrocławiu i patrzymy na świat z perspektywy naszego miasta. A Dzielnice są różne jak tylko różne mogą być. Nader często można odwiedzić nasze wrocławskie dzielnice kultury czy sportu, ze szczególnym uwzględnieniem teatru, filmu czy Śląska.