- REKLAMA -

Superwidowisko „Traviata”, dwustulecie urodzin Stanisława Moniuszki, nowa scena obrotowa i nowe instrumenty historyczne. Na konferencji prasowej, zorganizowanej 13 września, Opera Wrocławska zaprezentowała nowości i program na sezon 2018/2019.

Nadchodzący sezon w Operze Wrocławskiej otworzy już 20 września Gala Operowa, podczas której zabrzmią fragmenty z dzieł wielkich mistrzów opery włoskiej – Gaetano Donizettiego i Vincenza Belliniego. Pod koniec września będzie miała miejsce pierwsza premiera operowa, czyli „Nabucco” –  przeniesienie na scenę majowego superwidowiska. W kolejnych miesiącach we wrocławskiej Operze pojawi się „Giselle” Adolphe’a Adama oraz dwa dzieła baletowe Igora Strawińskiego – „Gra w karty” i „Święto wiosny”. Wśród premier znajdzie się również „Halka” Stanisława Moniuszki, „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Faust” Charlesa Gounoda, koncertowe wykonanie, rzadko prezentowanej w teatrach operowych, „Córki pułku” Gaetano Donizettiego, a także fragmenty zapomnianej opery Bolesława Wallka – Walewskiego „Pomsta Jontkowa”, która stanowi fabularną kontynuację „Halki”.

Z okazji rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki, oprócz wystawienia „Halki” planowany jest szereg innych wydarzeń artystycznych poświęconych pamięci tego wybitnego kompozytora, m.in. koncert solistów i chóru Opery Wrocławskiej „Śpiewnik domowy”, podczas którego wraz z publicznością śpiewane będą najpiękniejszych pieśni Moniuszki.

Tydzień twórczości polskiej w Operze zorganizowany zostanie w związku ze świętem 11 listopada. Wystawione zostaną wtedy m.in. „Król Roger”, „Najdzielniejszy z rycerzy” Pendereckiego i kantata Włodka Pawlika.

W ramach Roku Polskiego po raz drugi zorganizowany zostanie świąteczny turniej śpiewających rodzin. W Operze będą także mieć miejsce Międzynarodowe Dni Muzyki, Teatru i Artysty Śpiewaka, a także Święto Muzyki. Miłośnikom baletu, zarówno tym najmłodszym, jak i starszym proponowane są zajęcia, prowadzone przez międzynarodowy zespół tancerzy.

1 czerwca 2019 mieć miejsce będzie prapremiera familijna „Yemaya – Królowa Mórz” Zygmunta Krauzego, która nazwana została „poważnym musicalem dla dzieci”.

– Kompozytor i jego dorobek osadza go wśród twórców, których czasami określamy jako kompozytorzy muzyki poważnej – mówił Marcin Nałęcz-Niesiołowski, dyrektor Opery Wrocławskiej. – Ale w rozmowach z Zygmuntem Krauzym przekazał on informacje, że ma potrzebę skomponowania dzieła, utworu, które będzie zrozumiałe dla dzieci. Dlatego wszystkie melodie, wszystko to, co skomponuje, najpierw będzie śpiewał i konsultował ze swoim wnukiem

Na wiosnę zobaczymy również „Widma” Stanisława Moniuszki, które obejrzeć można było w zeszłym roku w Narodowym Forum Muzyki. Widowisko opery będzie jednak różnić się od tej, którą zaprezentowało NFM.

– Myślę, że nasza realizacja będzie jeszcze bardziej sceniczna. Narodowe Forum Muzyki zaprezentowało uscenicznioną wersję tego dzieła. My z racji tego, że jesteśmy teatrem operowym mamy pełne możliwości sceniczne, więc zaprezentujemy to dzieło w głównie takiej wersji. Chcemy, aby „Widma” Stanisława Moniuszki, ale także musical dla dzieci, „Yemaya – Królowa Mórz” Zygmunta Krauzego, były dziełami o profilu familijnym, edukacyjnym, na stałe goszczącym w Operze Wrocławskiej – mówił Nałęcz-Niesiołowski.

Ostatnią premierą sezonu będzie superwidowisko „Traviata” Giuseppe Verdiego.

– Kolejne superwidowisko będzie coraz większe, coraz bardziej spektakularne pod względem efektów, ale będzie tak samo przemawiać jak między innymi ostatnie „Nabucco”, bo tak odebraliśmy wiele recenzji. Pomimo wielkości realizacji, cały czas ta narracja związana z librettem, z przekazem, była zaprezentowana w taki sposób, żeby była ciekawa i zrozumiała dla publiczności. Chcemy, aby tak samo było z kolejnym superwidowiskiem, którym będzie „Traviatta” Verdiego. Wraz z zespołem, jako reżyserka zrealizuje je Grażyna Szapołowska – opowiadał dyrektor wrocławskiej Opery.

Oprócz 10 premier operowych i baletowych zaplanowano również wydarzenia dodatkowe, czyli wydarzenia koncertowe, Galę Operową, Galę Baletową, a także koncert gwiazdy Metropolitan Opera. Kontynuowany będzie również projekt edukacyjny Accademia dell’Opera, w tym dwa cykle – „PACZKA – POINTA – PIRUET” i KOLORATURA I FALSET – od piosenki do arii”. W tegorocznym sezonie uruchomiony zostanie nowy cykl – „Batuta i Partytura – od kapeli do orkiestry”, w ramach którego zaprezentowane zostaną tajniki opery.

Operze udało się także pozyskać nowe instrumenty oraz znacznie większą scenę obrotową. W ostatnich dwóch sezonach zakupiono przede wszystkim instrumenty dęte oraz perkusyjne. Udało się również pozyskać środki na zakup instrumentów historycznych z przełomu XVIII i XIX wieku z manufaktur francuskich, włoskich i niemieckich.

Modernizacji uległa również scena i elementy potrzebne do współczesnego prezentowania dzieł operowych i baletowych. Zakupiono również scenę obrotową, która jest nie tylko większa, ale również łatwiejsza w montażu, co ma znacznie ułatwić pracę przy tworzeniu spektakli.


Autor: Ola Sopuch
Zdjęcie: Ola Sopuch