W jaki sposób dostarczyć czystą, zdatną do picia wodę w miejsca pustynne? Wygląda na to, że wystarczy do tego wielkoformatowy billboard. Naturalnie nie byle jaki billboard, ale wododajny.


Czy może być lepsza zachęta do zostania inżynierem niż technologicznie proste rozwiązanie skomplikowanego i dotyczącego milionów ludzi problemu? Zdaniem naukowców z Uniwersytety Inżynieryjno Technologicznego w Peru nie. Dlatego wraz z agencją Mayo DraftFCB opracowali i zbudowali proste urządzenie, którego zadaniem jest dostarczenie czystej wody ludności cierpiącej na jej stały niedobór. Jak to uczynili? Proste – ekstrahując wilgoć z powietrza  w procesie odwróconej osmozy. Teraz zamontowany w Limie billboard jest realnym dowodem na to, że nauka nie jest dziedziną abstrakcyjną, lecz daje możliwość niesienia realnej pomocy potrzebującym.

Stolica Peru Lima liczy ponad osiem milionów mieszkańców, a gęstość zaludnienia wynosi ponad 10 tysięcy osób na kilometr kwadratowy. Podobną gęstość zaludnienia ma jedynie Nowy Jork, gdyż już nawet w wyjątkowo zatłoczonym Hongkongu jeden kilometr kwadratowy zamieszkuje około 6,5 tysiąca osób, a naszą rodzimą Warszawę niespełna 3,5 tysiąca osób. Rozrastająca się Lima cierpi na stały niedobór wody. Przy rocznych opadach deszczu w granicach 100 do 600 mm miasto ma małe szanse na realną gospodarkę wodną, a studnie, z których korzystają mieszkańcy, często dostarczają wodę zanieczyszczoną, w dodatku łatwo wysychają. Jednak Lima położona jest przy samym Oceanie Spokojnym, co sprawia, że wilgotność powietrza jest wyjątkowo wysoka. Właśnie tę wysoką wilgotność powietrza wykorzystali naukowcy.

Chcąc zainspirować młodych ludzi do podjęcia studiów inżynierskich, naukowcy zbudowali specjalny system odzyskiwania wody z powietrza i umieścili go na wielkoformatowym billboardzie. Działa on na zasadzie odwróconej osmozy pozwalającej ekstrahować wodę, która po przepuszczeniu przez filtry staje się czysta i zdatna do picia. Tak uzyskana ciecz spływa do 20-litrowych baniaków. Tylko w trzy miesiące po zamontowaniu wododajny billboard „wyprodukował” 9450 litrów czystej wody. W porównaniu z ilością wody zużywaną przez przeciętnego Polaka (około 120 litrów dziennie) jest to wciąż niewiele, jednak w Peru, gdzie woda jest bezcenna, jest to wynik naprawdę przynoszący otuchę i dający nadzieję na rozwiązanie problemu tego południowoamerykańskiego kraju.

Autor | Ewelina Zambrzycka-Kościelnicka