Orły 2017 wręczone

Orły wylądowały. Członkowie Polskiej Akademii Filmowej nagrodzili najlepszych twórców kina polskiego. Najwięcej statuetek zdobył  „Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego. 

Już po raz 19. odbyła się gala wręczenia Orłów – nagród Polskiej Akademii Filmowej. Emocje niemal z oscarowej gali towarzyszyły zebranym w Teatrze Polskim w Warszawie artystom. Strach przed kopertową pomyłką dawał o sobie znać kilka razy i to nie bez powodu. Całemu zamieszaniu winna firma, odpowiedzialna za bezpieczeństwo kopert. Byliśmy świadkami, jakiego figla może spłatać  zwykła ludzka pomyłka. Całe szczęście tu nie było pomyłki. Aż dziewięć statuetek powędrowało w ręce twórców filmu „Wołyń. Filmu, o tragedii, która naznaczyła kilka pokoleń, a dzięki Wojciechowi Smarzowskiemu pozostanie w pamięci pokoleń następnych na bardzo, bardzo długo. Ale zostanie w sposób mądry, nie tylko czarny i nie tylko  biały.

Znakomity Film „Ostatnia Rodzina” zdobył cztery nagrody. Aktorski duet Aleksandra Konieczna i Andrzej Seweryn, grający Beksińskich, zostali docenieni za główne role. Ich kreacje  były zachwycające i warte co najmniej jeszcze kilku Orłów. Nie byłoby tych ról gdyby nie autor scenariusza Robert Bolesto, który za wybitne dialogi dziękował prawdziwej rodzinie Beksińskich. Zaś reżyser został odkryciem roku Jan P. Matuszyński.

Orły za drugoplanowe role trafiły w ręce wybitnych Agaty Kuleszy i Arkadiusza Jakubika za film „Jestem mordercą” Macieja Pieprzycy. Pięknym gestem wykazała się Agata Kulesza i aktorki również nominowane w tej samej kategorii: Agata Buzek i Izabela Kuna. Wspólnie weszły na scenę by podziękować za nagrodę. Bez względu na to, która by wygrała,  miały przygotowane wspólne przemówienie.

Kulesza jest katoliczką, Kuna jest ateistką, a Buzek jest chuda. Kuna ma dwoje dzieci, Kulesza jedno, a Buzek jest córką premiera. Buzek nie je mięsa, Kuleszy ścięli drzewo i płakała jak nigdy w filmie, a Kuna brzydzi się przyrodą. I mimo tych różnic, i tego, że tylko jedna z nas dostała Orła, będziemy nadal pracować, razem lubić się, szanować.

Te słowa pokazały wspaniałą więź między kobietami. To nie był odosobniony gest solidarności tego wieczoru. Przewodnicząca Europejskiej Akademii Filmowej Agnieszka Holland wyraziła prośbę o solidarność z Olegiem Sencowem, ukraińskim reżyserem, skazanym na 20 lat ciężkiego łagru. Żółte kartki z napisem „Release Oleg Sentsow” powędrowały wysoko nad głowy.

Nagrodę za całokształt twórczości otrzymał Sylwester Chęciński. Galę całkiem sprawnie i dowcipnie poprowadziła Grażyna Torbicka. Zapewniła Arkadiusza Jakubika, że za rok będzie mógł wystąpić ze swoim zespołem. Po raz pierwszy uroczystość transmitował Canal +.


A oto lista nagrodzonych w poszczególnych kategoriach:

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
– „Syn Szawła”, reż. Laszlo Nemes

NAJLEPSZY MONTAŻ
– Paweł Laskowski, „Wołyń”

NAJLEPSZE KOSTIUMY
– Wanda Kowalska, Paweł Grabarczyk, Magdalena Rutkiewicz-Luterek, Agata Drozdowska, „Wołyń”

NAJLEPSZY DŹWIĘK
– Katarzyna Dzida-Hamela, Jacek Hamela, „Wołyń”

ODKRYCIE ROKU
– Jan P. Matuszyński, Reżyseria – „Ostatnia rodzina”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
– Agata Kulesza, „Jestem mordercą”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
– Arkadiusz Jakubik, „Jestem mordercą”

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
– „Belfer”, reż. Łukasz Palkowski

NAJLEPSZA MUZYKA
– Mikołaj Trzaska, „Wołyń”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
– Marek Zawierucha, „Wołyń”

NAGRODA PUBLICZNOŚCI
– „Wołyń”

NAGRODA ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA
– Sylwester Chęciński

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
– „Komunia”, reż. Anna Zamecka

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
– Aleksandra Konieczna, „Ostatnia rodzina”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
– Andrzej Seweryn, „Ostatnia rodzina”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA
– Piotr Sobociński, „Wołyń”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ
– Robert Bolesto, „Ostatnia rodzina”

NAJLEPSZA REŻYSERIA
– Wojciech Smarzowski, „Wołyń”

NAJLEPSZY FILM
– „Wołyń”, reż. Wojciech Smarzowski