Niektóre dzieci można porównać do postaci marynarza  Papaja z kreskówki, który  pochłaniał szpinak,  a niektóre do bohatera z naszych dziecięcych bajek, Tadka-Niejadka.  Mówiąc w skrócie, jedne dzieci jedzą wszystko, przy innych trzeba nie lada wysiłku, aby zjadły kromkę chleba z pomidorem.

Jestem mamą ośmiolatka, który dopiero w tym roku poznał smak sałatki warzywnej, ryby w pomidorach czy  krewetek.  Mam nadzieję, ze dzięki moim poradom, niejedna mama nakarmi swojego niejadka.

1.

Kto powiedział, że seler musi wyglądać jak zielone łodygi? Zamiast kłaść go na talerzu w jego zwykłej postaci, pokrój go na plasterki i posmaruj masłem orzechowym. Możesz również posypać go rodzynkami i powiedzieć maluchowi, że to są mrówki, które zaraz dobiorą się do jego przekąski, jeśli on tego nie zrobi. Najważniejsze aby posiłek nie był nudny. Podkradnij dziecku jedzenie a zobaczysz, że szybko ruszy za tobą. Jeśli jedzenie zacznie sprawiać przyjemność możesz być pewna, że następnym razem posiłek może być bardziej urozmaicony a co najważniejsze znajdzie się w brzuszku dziecka.

2.

Bądź kreatywna

Największy problem z karmieniem dziecka pojawia się wówczas, gdy w grę wchodzą zdrowe warzywa i produkty bogate w właściwości odżywcze. Jak już wspomniałam wcześniej jedzenie powinno być zabawą. Musisz wykazać się odrobiną kreatywności, ponieważ dzieci szybko się nudzą i tak samo będzie z posiłkiem, gdy będziesz podawała go ciągle w ten sam sposób. Jednym ze świetnych sposobów, aby nakłonić dzieci do jedzenia warzyw jest stworzenie mapy skarbów gdzie marchewka będzie szukanym bonusem bądź labiryntu z selera, na którego końcu znajduje się warzywna przekąska.

3.

Daj przykład

Nie możesz oczekiwać od dzieci, aby jadły zdrowo skoro ty sama nie jadasz poprawnie. To wspaniale, że chcemy, aby nasze dzieci nauczyły się zdrowego trybu życia, ale przede wszystkim musimy zacząć od samych siebie. To jest tak samo jakbyśmy krzyczały na dzieci, że nie sprzątają po sobie zabawek nie robiąc nic cały dzień. My jesteśmy przede wszystkim wzorem dla potomstwa. Musisz pokazać dzieciom, że kochasz jedzenie, którym chcesz je karmić. Najlepszy sposób w tym przypadku to jeden na jeden, ty jesz jeden kęs i dziecko jeden. Cokolwiek nie robisz twoje dziecko musi widzieć, że zdrowy tryb życia to coś zupełnie normalnego.

4.

Bądź minimalistką

Nie nakładaj zbyt dużej ilości warzyw na talerz, gdy wiesz, że twoje dziecko myśli, że to wszystko, co jest zielone jest ohydne. Nałóż jedną łyżkę, ale kilka razy w ciągu dnia. Perspektywa zjedzenia takiej ilości będzie dla dziecka zdecydowanie przyjemniejsza. Za każdą zjedzoną porcję możesz obiecać dziecku nagrodę w postaci czegoś, co lubi jeść najbardziej. Jeśli są to słodycze wybieraj te o najmniejszej zawartości cukru i tłuszczu. Nawet kilka malutkich porcji warzyw w ciągu całego dnia zapewni dziecku odpowiednią ilość składników odżywczych, a przede wszystkim nie zniechęci malucha do jedzenia najbardziej wartościowych posiłków.

5.

Bądź miła

Nie naciskaj zbyt mocno na dziecko, gdy nie chce jeść tego, co właśnie mu podałaś. Przede wszystkim nie krzycz i na siłę nie wpychaj w dziecko jedzenia. Czasem wystarczy tylko mała porcja zdrowej żywności. Szukaj nowych, zdrowych smaków, które polubiłoby twoje dziecko. Może kolorowy makaron w zupie albo taki w kształcie zwierzątek bardziej zachęci go do jedzenia. Eksperymentuj ze zdrową żywnością a na pewno znajdziesz coś, co twoje dziecko będzie tolerowało.

6.

Zaangażuj je

Dziecko będzie bardziej skłonne do jedzenia, jeśli będzie miało swój udział w przygotowaniu posiłku. Znajdź posiłki, które są łatwe do przygotowania i są w miarę bezpieczne by dziecko nie mogło się skaleczyć czy oparzyć. Możesz nawet zabawić się w restaurację, aby dziecko mogło przyjmować zamówienie od osób wokół stołu i zamawiać coś u ciebie. Angażując dziecko w ten sposób sprawisz, że będzie miało więcej satysfakcji z jedzenia i chętnie skonsumuje stworzone przez siebie potrawy.

7.

Bądź słowna

Jeśli zaserwujesz maluchowi zdrowe warzywa a dziecko zdecydowanie stwierdzi, że to jest ohydne i nie będzie tego jadło, możesz być pewna, że następnym razem ciężko ci będzie je namówić do zjedzenia tego samego. Jeśli obiecasz dziecku, że więcej nie przygotujesz dla niego takiej potrawy bądź konsekwentna. Jeśli dziecko się dowie, że próbujesz go oszukać szybko się zorientuje i tym bardziej nie będzie chciało jeść. Eksperymentuj, szukaj nowych przepisów, podawaj w innej formie bądź na innych talerzach.

8.

Nagradzaj za jedzenie witamin

Jednym z łatwiejszych sposobów namówienia dziecka na zdrowy posiłek jest obiecanie nagrody. Oczywiście nie muszą to być słodycze, które dzieci wręcz uwielbiają. Jeśli się jednak na nie zdecydujesz postaraj się o to by nie były jedyną opcją wynagrodzenia. Zawsze lepsze od ciasteczka czekoladowego będzie biszkoptowe z dodatkiem galaretki, czy zamiast batona jogurt owocowy z kolorowymi kuleczkami w środku. Inną formą nagrody może być wspólna zabawa, bajka, którą maluch uwielbia oglądać bądź gra na komputerze, ale oczywiście przez określony czas.

Wskazówki

Zdrowe odżywianie jest szczególnie ważne, gdy organizm się rozwija. Jeśli twoje dziecko jest niejadkiem uzbrój się w cierpliwość i nie popadaj w niepotrzebne nerwy. Wypróbuj powyższe metody a zobaczysz, że dziecko będzie bardziej skore do jedzenia. Przede wszystkim nie należy traktować zdrowego jedzenia, jako coś odmiennego. Jeśli pokażesz dziecku, że to jest normalny posiłek, który wszyscy w domu jedzą bez wzbraniania się przed nim, tak samo go potraktuje.

(Sabina Misakiewicz)