W programie m.in. Casablanca, Nóż w wodzie, Rejs i Deszczowa piosenka. Sprzedaż karnetów i biletów trwa.

Rozpoczęła się sprzedaż biletów i karnetów na nowy semestr Akademii Polskiego Filmu i Akademii Kina Światowego w Kinie Nowe Horyzonty.

7 marca zapraszamy na rozsmakowanie się w kolejnej porcji arcydzieł światowej kinematografii. W „Casablance” (1942) atmosferę nocnych klubów Afryki wyczarują przed uczestnikami Akademii magicy ze studia braci Warner. Nostalgiczne akordy przerwie kwartet braci Marx, wygrywających w „Kaczej zupie” (1933) absurdalną symfonię gagów. Kąśliwe ostrze humoru stępi dopiero Gary Cooper, który „W samo południe” (1952). Po ciężkich rewolwerowych znojach świat rozpogodzi się w rytmie „Deszczowej piosenki” (1952). Subtelną kwestię działania mechanizmów ludzkiego umysłu porzucą później sentymentalni pracownicy pewnej stacji kolejowej, oddający się słodko-gorzkim marzeniom w „Pociągach pod specjalnym nadzorem” (1966), a ironiczny obraz ludzkich przywar rozpłynie się w pełnym narracyjnych podstępów „Rashomonie” (1950) Akiry Kurosawy. Mamy nadzieję, że mnogości odczuć, opinii oraz emocji bohaterów tych filmów będą towarzyszyły również emocje naszych widzów – zarówno podczas projekcji, jak i w trakcie gorących dyskusji!

Zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się w każdy wtorek o godz. 17.00.

 

Akademia Polskiego Filmu rozpocznie się 8 marca przybliżeniem problematyki rozliczeniowej w filmach Andrzeja Wajdy – polemikę z heroicznymi wzorcami rozpoczną powstańcy warszawscy, przedzierający się tytułowym „Kanałem” (1956), zaś „Popiół i diament” (1958)  przedstawi zakamuflowany manifest odejścia od założeń socrealizmu. Z wizerunkami narodowego bohaterstwa i pożądanych społecznie postaw rozprawi się następnie Andrzej Munk w „Eroice” (1957) i „Zezowatym szczęściu” (1960).   Wraz ze Stanisławem Różewiczem i jego poruszającym „Świadectwem urodzenia” (1961) raz jeszcze wrócimy do czasów okupacji i przyjrzymy się im tym razem z perspektywy dzieci, które przedwcześnie dorośleją. Główny bohater „Nikt nie woła” (1960) Kazimierza Kutza okaże się przeciwieństwem Maćka Chełmickiego z „Popiołu i diamentu”, a Zbyszek Cybulski w „Do widzenia do jutra” (1960) Janusza Morgensterna otworzy nam drzwi do autentycznych gdańskich piwnic studenckich, w których w drugiej połowie lat 50-tych współtworzył teatrzyk Bim-Bom. Na ekranie pojawi się tu w niedużej (tanecznej!) roli Roman Polański, którego „Dwaj ludzie z szafą” (1958) wyłonią się z morza wędrując poprzez nieprzyjazny im świat z tytułowym rekwizytem, który u tego twórcy jest zazwyczaj pretekstem do budowania atmosfery i napięcia, co doskonale zobrazuje „Nóż w wodzie” (1961). Wojciech Jerzy Has, posługując się epizodyczną formą opowiadania w „Rękopisie znalezionym w Saragossie” (1964), swobodnie przejdzie od tragizmu do sarkazmu i komizmu, który pojawi się również – w odmiennej, groteskowej formie – w „Rejsie” (1970) Marka Piwowskiego, podczas którego dopłyniemy do końca drugiego semestru.

Akademia Polskiego Filmu odbywa się w każdą środę o godz. 17.00.

Zapisy online prowadzone są na www.kinonh.pl/akademie od 6 lutego do wyczerpania puli miejsc.