Polskie filmy opanują Tokio

W dniach 21-27 października w Brilla Shorts Theather w Tokio zostanie zaprezentowanych 21 krótkometrażowych animacji oraz filmów dokumentalnych. Pośród obrazów znalazły się produkcje autorstwa Krzysztofa Kieślowskiego.

W ramach Polish Film Week in Tokio organizatorzy: Krakowska Fundacja Filmowa, Short Shorts Film Festival & Asia oraz Brilla Shorts Theater w Tokio zaplanowali pokaz aż 6 filmów polskiego mistrza dokumentu Krzysztofa Kieślowskiego, do których zaliczają się: „Z Miasta Łodzi” (1969), „Refren” (1972), „Szpital” (1976), „Z punktu widzenia nocnego portiera” (1977), „Siedem kobiet w różnym wieku” (1978) i „Gadające głowy” (1980).

Na festiwalu nie zabraknie także młodego pokolenia twórców. Studenci, których dokumenty i animacje zostaną tam wyświetlone, reprezentują znane polskie szkoły filmowe, a ich filmy zdążyły już zyskać uznanie na międzynarodowych festiwalach m.in. Festiwalu Sundance, IDFA czy DOK Leipzig, niektóre mogą się także poszczycić nominacjami do Oscara.

W ramach Polish Film Week in Tokio mieszkańcy japońskiej stolicy zobaczą m.in. animacje: „Plaża” Pawła Prewenckiego, „Łaźnia” Tomasza Duckiego, „Ab Ovo” Anity Kwiatkowskiej-Naqvi, „Figury niemożliwe i inne historie II” Marty Pajek, „Płoty” Natalii Krawczuk, „Cipka” Renaty Gąsiorowskiej, „Dokument” Marcina Podolca, „Nieprawdopodobnie elastyczny człowiek” Karoliny Specht i „Udomowienie” Sylwii Gaweł. A także dokumenty: Obiekt” Pauliny Skibińskiej, „Rogalik” Pawła Ziemilskiego, „Superjednostka” Teresy Czepiec,  „Siedmiu mężczyzn w różnym wieku” Sławomira Witka, „Odwiedziny” Mateja Bobrika   oraz „Więzi” Zofii Kowalewskiej.

Miłośnicy dokumentu na pewno zwrócą uwagę na nominowaną do Oscara „Naszą klątwę” Tomasza Śliwińskiego, która także zostanie zaprezentowana w Brilla Shorts Theater.

Pokazy zostaną zorganizowane w ramach programu Polish Film Week in Tokio, który jest częścią Polish Docs / Polish Animations Intercontinental wspieranego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej.


Autor: Patryk Wolny