- REKLAMA -

Pełne namiętności „Tamte dni, tamte noce”, kontrowersyjne „Wszystkie pieniądze świata” i nominowany do Oscara aż w sześciu kategoriach „Czas mroku” z genialnym Garym Oldmanem w roli głównej – końcówka stycznia zapowiada się na prawdziwą ucztę kinomana. 

Północne Włochy, lato 1983 roku. Elio Perlman (Timothée Chalamet), błyskotliwy siedemnastolatek o amerykańsko-włoskim pochodzeniu, spędza wakacje w XVII-wiecznej willi, komponując i grając muzykę klasyczną, czytając i flirtując ze swą przyjaciółką – Marzią. Cieszy go każda chwila spędzona w willi, zwłaszcza że za kompana ma swego ojca (Michael Stuhlbarg), szanowanego profesora specjalizującego się w greko-romańskiej kulturze, oraz matkę Annellę (Amira Casar), tłumaczkę, która uczy chłopaka rozkoszować się kulturą i przyrodą Włoch.

Obycie i wykształcenie oraz talent Elia sprawiają wrażenie, że mamy do czynienia z dorosłym, w pełni ukształtowanym mężczyzną, a jednak wielu rzeczy musi się jeszcze nauczyć – zwłaszcza w obcej mu dotąd dziedzinie – miłości. Pewnego dnia do willi przybywa Oliver (Armie Hammer), młody amerykański stypendysta, pracujący z ojcem Elia nad swoim doktoratem. W porażająco pięknych krajobrazach spalonej słońcem Italii Elio i Oliver odkrywają odurzającą siłę wzajemnego przyciągania. To lato zapamiętają na zawsze.

Film, który na długo pozostaje w pamięci, opowiadający o stopniowo rodzącej się namiętności, która chwyta za serce. Obraz został doceniony na wielu festiwalach, a zaledwie kilka dni temu otrzymał nominację do Oscarów w kategorii najlepszego filmu.

„Tamte dni, tamte noce” – melodramat
reżyseria: Luca Guadagnino


W pierwszych dniach II wojny światowej, gdy Francja chyli się ku upadkowi, Wielka Brytania stoi przed widmem rychłego najazdu wojsk niemieckich. Gdy armia nazistów wydaje się niepowstrzymana, a na plażach Dunkierki stacjonują wojska alianckie, przyszłość Europy Wschodniej jest w rękach nowo wybranego premiera Wielkiej Brytanii – Winstona Churchilla (Gary Oldman). Manewrując między politycznymi rywalami, musi dokonać ostatecznej decyzji: negocjować z Hitlerem i ocalić naród brytyjski przed przerażającymi skutkami wojny albo wezwać lud do walki, narażając na niespotykane dotąd niebezpieczeństwo.

Gary Oldman wcielając się w Churchilla wspina się na wyżyny aktorstwa. „Czas mroku” to genialna podróż śladami niezwykłego człowieka, wspaniałego mówcy i przywódcy, jakiego potrzebowała Wielka Brytania w tamtych trudnych czasach. Za swój występ Oldman otrzymał Złoty Glob, a także nominację do Oscara.

„Czas mroku” – biograficzny, dramat historyczny
reżyseria: Joe Wright


Miliarder Jean Paul Getty (Christopher Plummer) jest znany z nieustępliwego charakteru i skąpstwa. Gdy grupa nieznanych sprawców porywa jego ukochanego wnuka i żąda wielomilionowego okupu, Getty odmawia zapłacenia choćby dolara. Zrozpaczona matka porwanego – Gail (Michelle Williams) robi wszystko, by skłonić teścia do zmiany zdania, ale bez skutku. Czas ucieka, a porywacze zaczynają tracić cierpliwość. Życie chłopca wisi na włosku i nic nie wskazuje na to, że uda się jeszcze zapobiec tragedii. Wtedy do drzwi Gail puka tajemniczy mężczyzna twierdząc, że jest wysłannikiem Jean Paula Getty’ego, specjalizującym się w sprawach „nie do rozwiązania”.

Film pełen afer, które przyczyniły się do wielu kontrowersyjnych decyzji. Odsunięcie od produkcji Spacey’a, wysoka gaża Wahlberga i ogólne niezadowolenie z tego wynikające raczej nie pomogą tej produkcji – a szkoda. Obraz Scotta balansuje pomiędzy poprawnością polityczną i dobrym PR’em, a wolnością artystyczną i wchodzeniem z buciarami do czyjegoś prywatnego życia. Boxoffice pokaże, na ile widzowie poobrażali się na twórców.  

„Wszystkie pieniądze świata” – thriller
reżyseria: Ridley Scott


W spektakularnym finale epickiej sagi o „Więźniu labiryntu” Thomas (Dylan O’Brien) staje na czele grupy zbiegłych Streferów, którzy wyruszają z ostateczną misją. Jeśli chcą ocalić swych przyjaciół, muszą wkraść się do legendarnego Ostatniego Miasta – kontrolowanego przez DRESZCZ labiryntu, który kryje w sobie najniebezpieczniejszą z dotychczasowych pułapek. Ci, którzy wyjdą z niej żywi, poznają odpowiedzi na pytania, które Streferzy stawiają sobie od chwili, gdy znaleźli się w pierwszym labiryncie.

Film tylko dla fanów poprzednich produkcji. Widz niezaznajomiony z serią nie znajdzie tutaj niczego dla siebie, może poza wieloma pytaniami i fabularnymi niejasnościami. Sama seria to produkcja dla nastolatków, która, fakt, utrzymuje się na powierzchni, jednak nie zrobiła furory w Hollywood. 

„Więzień labiryntu: Lek na śmierć” – akcja, thriller, sci-fi
reżyseria: Wes Ball


Mária (Alexandra Borbély) zaczyna pracę jako kontroler jakości w rzeźni w Budapeszcie. Jest młodą dziewczyną, obdarzoną genialną pamięcią, skrytą i bardzo zamkniętą w sobie. Z rosnącą fascynacją obserwuje ją Endre (Morcsányi Géza), dyrektor finansowy firmy. Dwoje bohaterów łączy uczucie, którego nie potrafią wyrazić w świecie rzeczywistym. Uda im się to dopiero w snach, gdzie spotkają się pod postaciami łani i jelenia.

„Dusza i ciało” – dramat
reżyseria: Ildikó Enyedi


Surowa inspektor Klara (Aleksandra Domańska) ściga domniemanego oszusta podatkowego – cynicznego, acz pełnego uroku Mariana (Grzegorz Damięcki), który przez niefrasobliwość i dobre serce popadł w kłopoty podatkowe. Kiedy los „ściganego” wydaje się przesądzony, nieoczekiwanie i wbrew wszelkim regułom Klara i Marian zakochują się. Uruchomi to ciąg komicznych wydarzeń, które odmienią życie bohaterów. On dla dobra sprawy może zostać facetem do towarzystwa. Ona może trafić do więzienia. Czy tak się stanie?

„Podatek od miłości” – komedia romantyczna
reżyseria: Bartłomiej Ignaciuk


Młody człowiek o imieniu Aryan (Zsombor Jéger) zostaje postrzelony podczas nielegalnego przekraczania granicy. Po wyleczeniu trafia do obozu dla uchodźców o zaostrzonym rygorze, gdzie odkrywa w sobie nadprzyrodzone moce. Kiedy opiekujący się nim cyniczny lekarz dowiaduje się, że chłopak potrafi lewitować, pomaga mu uciec z obozu. Jest przekonany, że na cudownych zdolnościach przybysza znikąd, którego wiele osób bierze za anioła, można zbić fortunę.

„Księżyc Jowisza” – dramat, sci-fi
reżyseria: Kornél Mundruczó


Chloe przeprowadza się wraz z mamą do nowego miasta. Wszystko jest dla niej nowe – dom, miasto, szkoła i znajomi. Stary budynek, w którym razem zamieszkają wydaje się skrywać wiele tajemnic. Jedną z nich jest osobliwa kolekcja krasnali ogrodowych. Pewnego dnia małe figurki ożywają! Okazuje się, że skrzaty są tak naprawdę legendarnymi strażnikami, którzy od wieków bronią świata przed żarłocznymi istotami z innych wymiarów. Dzielna Chloe, wspólnie z nowo poznanym kolegą z sąsiedztwa o imieniu Liam, przyłączają się do akcji. Zwariowane krasnale wraz z dwójką dzieciaków będą musiały poradzić sobie z pozaziemskim zagrożeniem. Bohater tkwi w każdym z nas – trzeba go tylko obudzić!

„Gnomy rozrabiają” – animacja
reżyseria: Peter Lepeniotis


Autor: Patryk Wolny