Monodram na podstawie jednego z ostatnich tekstów Franza Kafki to historia ukrywającego się przed światem człowieka, który próbuje zapewnić sobie bezpieczeństwo konstruując systemy podziemnych korytarzy. Monodram Macieja Kowalczyka będzie dotykał samotności, strachu i obsesji. Premiera 24 września 2016 roku w Teatrze Zamiast.

To jeden z ostatnich tekstów Kafki. Studium samotności i obsesji – mówi Maciej Kowalczyk, aktor Wrocławskiego Teatru Współczesnego, który zdecydował się na wystawienie monodramu w łódzkim Teatrze Zamiast. – Pomysł na monodram pojawił się w mojej głowie jeszcze w trakcie studiów aktorskich w 2009 roku. Jako pierwszoroczniak i miłośnik Kafki od czasów licealnych, natrafiłem na to opowiadanie. Przeczytałem je i pomyślałem, że to dziwne, pisać czterdzieści stron, na których nic się w zasadzie nie wydarza – opowiada z zapałem. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi tym spektaklem chce się też w jakiś sposób pożegnać z Łodzią. Z tą z czasów studenckich. – Wracam odetchnąć od Wrocławia – przyznaje.

Maciej Kowalczyk jest rodowitym wrocławianinem. Uważany za niezwykle utalentowanego związał się z Wrocławskim Teatrem Współczesnym już na dwa lata przed końcem studiów – w 2012 roku. Rolą dyplomową był dla niego Przyboczny Astolfa i Posłaniec II w Życie jest snem w reżyserii Lecha Raczaka. – Schron będzie więc takim spóźnionym łódzkim dyplomem. Bardzo się cieszę na tę pracę, bo to jest moje niezrealizowane marzenie. Taki mój spóźniony dyplom – śmieje się Kowalczyk.

Schron powstał rok przed śmiercią pisarza i jako opowiadanie jest dziełem nieukończonym. Chociaż bardziej pasuje tu określenie „nieskończone” – ponieważ czas dla ukrywającego się po ziemią człowieka jest czymś bardzo względnym i przypomina bardziej pętlę niż prostą. Jedyny bohater opowiadania to „ktoś”. Niewiele o nim wiemy, ponadto że z własnej woli zdecydował się na życiową banicję i wiedzie życie na wygnaniu, pod ziemią. Być może czuje się rozczarowany życiem na powierzchni, gdzie „świat jest skomplikowany i nie brak nigdy przykrych niespodzianek”. Schron okazuje się dla niego wybawieniem, bezpieczną samotnią, dzięki której można się odciąć i bezpiecznie trwać. Okazuje się jednak, że to wybawienie dostarcza całkiem nowych i sporych problemów: Samotność – do której ciężko jest się przyznać przed samym sobą, Strach – przed wtargnięciem kogoś do środka, Obsesja – obsesja doskonałości dotycząca planu budowy schronu, co chwila rodząca niepewność i lęk przed powstałymi przy pracy błędami, które mogą zadecydować o ostatecznym niepowodzeniu projektu. Już nie mogę się doczekać, żeby pokazać to na scenie – kończy.

Otchłań samotności wydrążona we własnej głowie.
Wróg, który prawdopodobnie nie istnieje.
Paranoja, jako jedyny rozmówca.
Czy jesteśmy skazani na drugiego człowieka?
Debiut w sztuce monodramu

Spektakl będzie grany w Teatrze Zamiast w dniach 24-25 września 2016 roku. Kolejne terminy (także te wrocławskie) nie są jeszcze znane.

*


Maciej Kowalczyk

– ur. 20 września 1989 r. Absolwent Łódzkiej Szkoły Filmowej im. Leona Schillera (2014). Od 2012 aktor Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

Role teatralne:
•    Przyboczny Astolfa | Powstaniec II w: Życie jest snem, P. Calderon de la Barca, reż. L. Raczak [Wrocławski Teatr Współczesny, 2013]
•    Dyzio w: Kotlina wg O. Tokarczuk, reż. A.Olsten [Wrocławski Teatr Współczesny, 2013]
•    Jakub Biały w: Bramy raju, J. Andrzejewski, reż. P. Passini [Wrocławski Teatr Współczesny, 2014]
•    Colin w: Tajemniczy ogród, A.Jakimiak [autorski scenariusz inspirowany powieścią Frances Hodgson Burnett pod tym samym tytułem], reż. Katarzyna Szyngiera [Wrocławski Teatr Współczesny, 2014]
•    Gnat w: Radio Armageddon. Transmisja, J. Żulczyk [adaptacja T. Hynek,  J. Żulczyk], reż. Tomasz Hynek [Wrocławski Teatr Współczesny 2014]
•    Fritz Roberth w: Koniec świata w Breslau, A. Olsten, K. Kopka wg M. Krajewskiego, reż. A. Olsten [Wrocławski Teatr Współczesny, 2015]
•    Głodomór w: Odejście głodomora, T. Różewicz, reż. A. Ficowski [Wrocławski Teatr Współczesny, 2015]
•    Płaszcz w: Silesia, Silentia, L. Amejko, reż. M. Fiedor [Wrocławski Teatr Współczesny, 2016]


*

Fundacja TEATR ZAMIAST to niezależna grupa absolwentów aktorstwa Łódzkiej Szkoły Filmowej, która działalność sceny zainaugurowała w połowie stycznia 2014 roku na terenie dawnych zakładów przemysłowych Wi-Ma w Łodzi.

Teatr otrzymał prestiżową nagrodę Złotej Maski za najważniejsze wydarzenie na scenie off w sezonie 2013/2014 i nową energię w mieście. Do tej pory w Zamiaście zrealizowano między innymi prapremierę Zanikam – Arne Lygre, w reżyserii Katarzyny Dąbkowskiej-Kułacz, czytanie performatywne dramatu Dzielni Chłopcy Magdy Drab, oraz jej autorski spektakl Targowisko, czyli dzieje rozkładu pana H., Tajemnice Kwiatu Paproci w reżyserii Przemysława Jaszczaka, a także spektakl Miasto Ł na podstawie powieści Tomasz Piątka. Co roku Zamiast aktywnie bierze udział w festiwalu Dotknij Teatru, w którym jest chętnie odwiedzanym miejscem przez łódzkich teatromanów.

*

Autor | Daniel E. Groszewski

  • Zdjęcie | plakat spektaklu