- REKLAMA -

Możliwe, że jeszcze w tym roku zostanie rozpisany przetarg na remont trasy kolejowej do Świdnicy, będącej częścią relacji Wrocław Główny-Jedlina Zdrój. Połączenie do centrum stolicy Dolnego Śląska zyska nie tylko Sobótka, Kobierzyce czy Bielany Wrocławskie, ale również kilka wrocławskich osiedli. Ostatni regularnie kursujący pociąg osobowy jechał tamtędy 18 lat temu. 

Linia numer 285 łączy Wrocław z Jedliną-Zdrojem, znajdującą się w pobliżu granicy z Republiką Czeską. Pierwszy osobowy pociąg Kolei Dolnośląskich ma dojechać tam w 2021 roku. Przetarg na odcinek Jedlina Zdr.-Świdnica został już ogłoszony, teraz czas na pozostałą część 82-kilometrowej trasy. Według planów przetarg zostanie rozpisany na przełomie 2018 i 2019 roku. Wrocławski magistrat planuje, że na terenie miasta powstanie pięć nowych przystanków. Ich lokalizacja nie została jeszcze wybrana, wiadomo już, że mieszkańcy Gaju, Wojszyc, Partynic czy Kleciny otrzymają nową możliwość dojazdu do centrum miasta. Warto bowiem zaznaczyć, że posiadacze Urbancard będą mogli podróżować linią, posiadając aktualny bilet. Połączenie kolejowe przyczynić się do odciążenia zakorkowanej ulicy Zwycięskiej i Borowskiej. Według planów Urzędu Miasta, do 2022 roku powstać ma również linia tramwajowa na Ołtaszyn.

Zakładając, że w życie wejdzie wstępna wizja magistratu, wrocławianie otrzymają przystanki kolejowe przy ul. Bardzkiej, Grota-Roweckiego, na Ołtaszynie, w okolicach ul. Zwycięskiej i przy ul. Kobierzyckiej. Pociągi nie zatrzymają się natomiast na dawnej stacji przy ulicy Przystankowej, która została przearanżowana na budynek mieszkalny.

Historia linii

Trasa powstawała w latach 1884-85. Wtedy postawiono również wspomniany budynek przy stacji Wrocław Wojszyce. Linia miała początkowo dwa torowiska, jednak jeden z torów został rozebrany przez Armię Czerwoną. Co ciekawe, do dziś przy ul. Przystankowej znajdziemy pozostałości po drugim peronie. Nie ma natomiast śladów po dodatkowych torach i bocznicy, prowadzących do nieistniejącej fabryki nawozów, w której pracowali m.in. więźniowie przedwojennego obozu koncentracyjnego KZ Dürrgoy. Chemische Fabrik „Silesia” znajdowała się przy obecnej ulicy Bardzkiej, w miejscu Wzgórza Gajowego. W roku 2000 zawieszono na linii ruch pasażerski. Obecnie, po przeprowadzeniu doraźnych remontów, kilka razy tygodniowo przejeżdżają nią pociągi towarowe z Brochowa do Świdnicy.


Tekst: Marcin Obłoza
Zdjęcia: Marcin Obłoza, google maps/UM Wrocław