„Trubadur” Verdiego z Berlina

Opera Trubadur Giuseppe Verdiego na Wielkim Ekranie w Multikinie już 12 maja w Multikinie Arkady Wrocławskie. Widzowie kin sieci Multikino będą mieli niepowtarzalną okazję obejrzenia nagrania zrealizowanego w 2013 roku w Operze w Berlinie. 

W rolach głównych zobaczymy Gastona Rivero – Trubadur, Annę Natrebko – Leonora, Plácido Domingo – Hrabia Luna.

*

Pracę nad librettem rozpoczął Cammarano, wzorując się na Dramacie „Trubadur” Gutiereza, a dokończył Bardare po śmierci poprzednika. Efektem końcowym tego wspólnego dzieła stała się bardzo zagmatwana, pełna nieprawdopodobnych wydarzeń historia, często krytykowana, a wręcz wyśmiewana przez odbiorców (np.: Cyganka przez roztargnienie wrzuca własne dziecko na stos, będąc przekonaną, że to porwany chłopiec). Przez wiele lat po premierze w 1853 r. opera dzięki bogactwu melodii była jedną z najpopularniejszych na świecie. Na uwagę zasługuje pieśń Azuceny przy płonącym stosie (Stride la vampa!), sławne Miserere, efektowna stretta trubadura (Di quella pira), a także znacznie większy udział chóru niż we wcześniejszych operach.

Produkcja:
Dyrygent – Daniel Barenboim
Reżyseria i scenografia – Philipp Stölzl
Mistrz chóru – Martin Wright
Chór i orkiestra – Opera Berlińska

Osoby / Obsada:
Manrico – Trubadur – tenor – Gaston Rivero
Leonora – sopran – Anna Netrebko
Hrabia Luna – baryton – Plácido Domingo
Azucena – Cyganka – mezzosopran – Marina Prudenskaya
Ferrando – Wasyl hrabiego – bas – Adrian Sâmpetrean
Inez – Powiernica Leonory – sopran – Anna Lapkovskaja

Operę zobaczymy 12 maja w Multikinie Arkady Wrocławskie o godzinie 18:00.

 

Nagranie zrealizowane w Operze w Berlinie w 2013 roku.

Opera w czterech aktach śpiewana po włosku.

Czas trwania: ok. 145 min., Napisy: angielskie, Przerwa: brak

Ceny biletów:

– 40 zł – bilet normalny

– 35 zł – bilet ulgowy (dla uczniów i studentów( za okazaniem legitymacji), Seniorów, z kuponem z magazynu Sens)

– 30 zł – bilet grupowy (dla grup zorganizowanych powyżej 15 osób)

***

Streszczenie libretta

Akt I

Odsłona 1

Żołnierz Ferrando opowiada o tym, jak trzydzieści lat temu, za próbę rzucenia czarów na dzieci hrabiego di Luna, spłonęła na stosie pewna Cyganka. Wkrótce po tym zniknął jeden z synów hrabiego – znaleziono jedynie szkielet dziecka. Prawdopodobnie to córka spalonej Cyganki zamordowała syna hrabiego.

Odsłona 2

Piękna Leonora czeka na przybycie ukochanego, trubadura Manrica. Pod oknami pałacu zjawia się zakochany w Leonorze hrabia di Luna. Kiedy nadchodzi Manrico, obaj mężczyźni rozpoczynają walkę.

Akt II

Odsłona 1

Opiekująca się rannym Manrico Cyganka Azucena oznajmia, że nie jest jego matką. Nie mówi jednak o tym, jak w chwili obłędu rzuciła na stos swoje dziecko zamiast syna wroga. Przybywa posłaniec, który wzywa Manrica do wzięcia udziału w powstaniu przeciw hrabiemu i informuje o tym, że przekonana o śmierci Manrica Leonora wstąpić zamierza do klasztoru.

Odsłona 2

Do klasztoru przybywa hrabia, by porwać Leonorę. Gdy ta nadchodzi w orszaku mniszek, pojawia się Manrico ze swą drużyną. Leonora rzuca się w ramiona ukochanego. Hrabia przysięga zemstę.

Akt III

Odsłona 1

Hrabia di Luna oblega zamek, którego broni Manrico i w jego ręce wpada Azucena. Hrabia sądzi, że jest ona zabójczynią jego brata i matką Manrica.

Odsłona 2

W czasie ślubu Manrica i Leonory pojawia się posłaniec z wieścią o pojmaniu Azuceny. Manrico wyrusza na pomoc uwięzionej.

Akt IV

Odsłona 1

Po przegranej bitwie Manrico trafia do niewoli. Kiedy Leonora ofiarowuje hrabiemu siebie w zamian za uwolnienie Manrica, hrabia cofa wyrok śmierci. Nie wie jednak, że Leonora nigdy nie będzie do niego należała, gdyż właśnie zażyła truciznę.

Odsłona 2

W celi zjawia się Leonora i zwiastuje ukochanemu wolność. Manrico nie chce przyjąć jej ofiary. Obrzuca ją obelgami i posądza o zdradę. Leonora umiera i dopiero wtedy Manrico pojmuje swój błąd. Hrabia każe wykonać wyrok śmierci. Azucena w milczeniu patrzy na egzekucję, a potem oznajmia hrabiemu, iż zabił własnego brata.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł„Performer”, Pasolini, dokument o Fassbinderze
Następny artykułL.U.C – Koncert Przekrojowy
Żyjemy we Wrocławiu i patrzymy na świat z perspektywy naszego miasta. A Dzielnice są różne jak tylko różne mogą być. Nader często można odwiedzić nasze wrocławskie dzielnice kultury czy sportu, ze szczególnym uwzględnieniem teatru, filmu czy Śląska.