W ramach projektu „Inwazja na wrocławskim lotnisku”

Instalacja binaryWaves wykonana przez grupę LAb[au] dokonuje pomiaru pól elektromagnetycznych przenoszących sygnały telekomunikacyjne i przetwarza te dane na światło, dźwięk i ruch. LAb[au] to artystyczne trio z Brukseli, tworzone przez Manuela Abendrotha, Jérôme’a Decocka i Els Vermang. Ich prace łączą w sobie cechy sztuki konceptualnej, sztuki systemów [systems art] i sztuki konkretnej – aktualizowanych przez użycie współczesnych materiałów, technik i formatów.

Projekt jest zrealizowany w ramach programu sztuk wizualnych Europejskiej Kultury Wrocław 2016.

Wernisaż odbędzie się 4 marca o godz. 18:00 (Port lotniczy Wrocław-Strachowice, ul. Graniczna 190), a wystawa potrwa od 4 marca do 4 września 2016.

Instalacja binaryWaves

Instalacja składa się z 32 iluminowanych paneli o wysokości 3 metrów i szerokości 60 cm, obracających się wokół własnej osi, tworzących kinetyczne płótno. Poszczególne panele obracają się z różnymi prędkościami, wyznaczanymi przez aktywność pola elektromagnetycznego. Ich ruch tworzy efekt przypominający falowanie, spotęgowany przez ich naprzemianległe białe i czarne powierzchnie. Fale rozchodzą się od jednego do drugiego końca instalacji, stopniowo zwalniając, aż do momentu, kiedy nowy impuls wprawi w ruch kolejną falę. Ta interdyscyplinarna instalacja, w której sztuka łączy się z nauką, przez 6 miesięcy będzie odzwierciedlać rytm życia wrocławskiego lotniska.

Kiedy patrzymy na pracę LAb[au], lub na pracę Schöffera – który byłby zachwycony widząc tę instalację stosującą się do jego proroczych idei i jego Tour Lumière Cybernétique, która miała zostać wzniesiona w dzielnicy la Défence, przekładając strumienie danych związanych z funkcjonowaniem miasta Paryża na efekty świetlne i kinetyczne – uderza nas nie tylko jej estetyczne piękno, ale również cała ta doniosłość, która wyłania się, kiedy odbiorca zacznie wnikać w jej część niewidzialną, to znaczy, jej znaczenie – mówi Eleonore de Lavandeyra Schöffer.