„Widma” Moniuszki na Wratislavia Cantans

52. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans jest już na półmetku. Za nami wspaniałe dzieła „Il ritorno d’Ulisse in patria” (Powrót Ulissesa do ojczyzny) i „Vespro della Beata Vergine” (Nieszpory najświętszej Maryi Panny) Monteverdigo, a już dzisiaj „Widma” Moniuszki w reżyserii Pawła Passiniego. 

Wrocław i Dolny Śląsk obchodzi święto muzyki oratoryjno-kantatowej. Wśród znakomitych gości tegorocznego festiwalu zaprezentują się między innymi Accademia Bizantina, English Baroque Soloist, Il Giardino Armonico, Le Concert Spirituel. Festiwal potrwa do 17 września. Niekwestionowanym wydarzeniem jest z całą pewnością spektakl „Widma” Stanisłąwa Moniuszki. Dyrektor Generalny i dyrygent Wratislavii Andrzej Kosendiak oraz Paweł Passini, jako reżyser wspólnie zrealizowali widowisko, które zobaczymy dziś (aż dwa razy o 19.00 i 21.40) w sali głównej NMF. „Widma” inspirowane II częścią Dziadów są opowieścią o pogańskim obrzędzie umieszczoną w postaapokapliptycznych wnętrzach, wsród kantorowskich form i postaci przeniesionych z obrazów Beksińskiego. W rolach głównych Mariusz Bonaszewski oraz absolwent wrocławskiej PWST Pawel Janyst.

– Zadaliśmy sobie pytanie w ciemności własnej, osobistej, dzisiejszej – jakie widma mogłyby się nam ukazać. I przyszły do nas ofiary wojny, tej ostatniej w Syrii, ale i tych wcześniejszych, równie bestialskich i bezsensownych. Dlatego śpiewności moniuszkowskiej frazy przeciwstawiamy ostrość rozwibrowanego ludzkiego organizmu. W ekspresji ruchu, w post-apokaliptycznej estetyce, w ofierze, jaką na scenie aktor i tancerz składają z ciała – w nich poszukujemy kontrapunktu i dopełnienia. I stawiamy pytanie: czy jeszcze potrafimy uczestniczyć w obrzędzie, czy jesteśmy już tylko grupą zamaskowanych obserwatorów. Czy gotowi jesteśmy usłyszeć głosy naszych zmarłych? – czytamy w programie spektaklu słowa Pawła Passiniego. 

 

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent, kierownictwo muzyczne
Jarosław Bręk – bas-baryton (Guślarz)
Aleksandra Kubas-Kruk – sopran (Zosia)
Antoni Szuszkiewicz, Mikołaj Szuszkiewicz – soliści Chóru Chłopięcego NFM (Aniołek/Staś)
Małgorzata Podzielny – przygotowanie
Jerzy Butryn – bas (Zły Pan)
Bogdan Makal – bas (Starzec)
Mariola Cierpioł – mezzosopran (Sowa)
Michał Ziemak – baryton (Kruk)
Mariusz Bonaszewski, Paweł Janyst, Przemysław Wasilkowski – aktorzy
Franciszka Kierc-Franik, Iga Załęczna – tancerki
Emilia Górnisiewicz, Jan Grządziela, Paweł Boczkowski – szczudlarze
Anna Wieczorek, Anna Zachciał, Weronika Pawlik, Martyna Matoliniec, Magdalena Zabel, Piotr Michalczuk, Paweł Bernadowski, Jacek Schmidt, Krzysztof Paździora, Jakub Mieszała, Wojciech Zygmunt (Studenci Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu) – aktorzy
Chór NFM / NFM Choir
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Paweł Passini – reżyseria
Aleksandra Konarska, Paweł Janyst – asystenci reżysera
Zuzanna Srebrna – scenografia oraz kostiumy
Katarzyna Leks – asystent scenografa
Katarzyna Łuszczyk – reżyseria światła
Agata Konarska – wizualizacje

Katarzyna Łasek, Mikołaj Wolniewski – realizator oświetlenia / programowanie show
Piotr Szymanowski, Kamil Reszka, Jacek Nowak – operator followspot
Tomasz Stypułkowski, Michał Andruszewski, Piotr Szymanowski, Kamil Reszka, Jacek Nowak – technicy oświetlenia
Zbigniew Bodzek – koordynator zespołu oświetlenia

Program:

Stanisław Moniuszko Widma (rekonstrukcja oryginalnej partytury Stanisława Moniuszki – Maciej Prochaska)


Autor: Sabina Misakiewicz

Zdjęcie: B. Beszlej (archiwum NMF)