Jak wynika z raportu, przygotowanego przez magazyn „rowertour”, Wrocław jest najbardziej przyjaznym rowerzystom miastem w Polsce. Stolica Dolnego Śląska po raz pierwszy pokonała Gdańsk, który do tej pory konsekwentnie wygrywał w tym rankingu.

Oficjalne wyniki 4. edycji rankingu opublikowane zostały w listopadowym numerze magazynu „rowertour”. Podczas tworzenia zestawienia brano pod uwagę m.in. długość sieci tras rowerowych, popularność wśród mieszkańców roweru miejskiego oraz sposób konsultowania rozwiązań rowerowych z mieszkańcami. W tym roku w zmaganiach o tytuł najbardziej przyjaznego rowerzystom miasta brało udział 40 miejscowości z całej Polski. Na drugim stopni podium znalazł się Gdańsk, który do tej pory wygrywał w tym rankingu.

– W Polsce ranking przeprowadzany przez „rowertour” jest najbardziej obiektywną oceną całościowej polityki rowerowej miasta. Tym bardziej cieszę się, że dostrzeżone zostały nasze konsekwentne działania prowadzone od kilkunastu lat na wielu polach. To zasługa całej rzeszy osób zarówno pracujących w Urzędzie Miejskim, spółkach miejskich, jak i przedstawicieli organizacji pozarządowych. To również sukces wrocławian, którzy codziennie głosują własnym nogami, kręcąc po Wrocławiu. Również tych, którzy konsekwentnie głosują w Budżecie Obywatelskim na rowerowe projekty – wyjaśniał Daniel Chojnacki, oficer rowerowy.

Długość tras rowerowych we Wrocławiu wynosi około 1100 km. Rowerzyści mają do dyspozycji ponad 9200 miejsc postojowych oraz około 20 samoobsługowych stacji naprawczych. Wrocław bierze udział i jest organizatorem akcji promujących jazdę na rowerze m.in. Wrocławskiego Święta Rowerzysty czy Bike Days. Rowerowe projekty cieszą się też dużą popularnością we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim – w tym roku prawie 15 tysięcy mieszkańców zagłosowało na III etap projektu zielona rowerowo-piesza obwodnica Wrocławia, która będzie biegła od Popowic do Tarnogaju.

– Jestem ogromnie szczęśliwy, że nasze wieloletnie działania na rzecz rozwoju transportu rowerowego zostały docenione. Już w 2005 r. zwołaliśmy okrągły stół, angażując środowiska rowerowe i przygotowując koncepcje tras. W 2007 r. powołaliśmy oficera rowerowego, a niedługo później plany miejscowe uwzględniały wskaźniki miejsc parkingowych dla rowerów. Wreszcie kierunek naszych działań został potwierdzony przez Wrocławską Politykę Mobilności w 2013 r. To wszystko było możliwe dzięki współpracy i zaangażowaniu wielu osób, wydziałów i jednostek, za co bardzo dziękuję – mówił Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.


Autor: Ola Sopuch
Zdjęcie: mat. prasowe