Wrocławski Teatr Współczesny – podsumowanie sezonu 2016/2017

Pięć nowych spektakli – w tym dwie prapremiery – kolejna edycja konkursu dramaturgicznego, trzy festiwale, warsztaty, spotkania i lekcje teatralne – to przedsięwzięcia Wrocławskiego Teatru Współczesnego w mijającym sezonie.

 

Trzy pierwsze przedstawienia sezonu pokazaliśmy podczas DNI PATRONÓW [6-9 października 2016], gdzie zebraliśmy dramaty wybitnych twórców związanych przez lata ze sceną przy ul. Rzeźniczej. „Gwiazdę” Helmuta Kajzara z wykorzystaniem dźwięku binauralnego reżyserował Krzysztof Czeczot. Paweł Miśkiewicz przygotował finezyjny spektakl-wędrówkę przez utwory Tadeusza Różewicza „Nauka chodzenia”. „Zakup z dostawą na miejsce” Tymoteusza Karpowicza – z pozoru lekka i zabawna opowieść o pewnym przemeblowaniu [reż. Marek Fiedor] – to pierwsze czytanie inscenizowane, które weszło na stałe do repertuaru WTW.

Rok 2016 zakończyliśmy Festiwalem Dramatu STREFY KONTAKTU [1-6 grudnia 2016]. Widownie pękały w szwach. Najnowsze realizacje współczesnej polskiej dramaturgii przywiozły do Wrocławia: Teatr Polski z Bydgoszczy [„Wojny, których nie przeżyłam”], Narodowy Stary Teatr z Krakowa [ „Nie-boska komedia. Wszystko powiem Bogu!”], Teatr Śląski z Katowic [„Wściekłość”, czytanie], Teatr Modrzejewskiej z Legnicy [„Sztuka mięsa”, czytanie], Teatr Narodowy z Bukaresztu [„Między nami dobrze jest”] oraz zespoły warszawskie: Nowy Teatr [„Apokalipsa”], Teatr Żydowski [„Aktorzy żydowscy”] i Dzika Strona Wisły [”Żołnierz polski”]. Wrocławski Teatr Współczesny reprezentowały sztuki-laureatki pierwszej edycji konkursu dramaturgicznego, organizowanego przez WTW i Miasto Wrocław: spektakle „Silesia. Silentia” Lidii Amejko i „Garnitur Prezydenta” Maliny Prześlugi oraz czytanie „Łzawe zjawy roku pamiętnego” Bogusława Kierca.

Druga edycja Konkursu Dramaturgicznego STREFY KONTAKTU przyniosła 30 nowych polskich sztuk [rozstrzygnięcie 24 marca 2017]. Dwie z nich zrealizujemy w przyszłym sezonie: „Pidżamowców” Mariusza Sieniewicza oraz debiutancki dramat uznanej pisarki Grażyny Plebanek „Pani Furia”.

Podczas Festiwalu Dramatu STREFY KONTAKTU. Czytania [2-4 czerwca 2017] przy pełnych salach zaprezentowaliśmy dramaty nagrodzone przez konkursowe Jury pod przewodnictwem prof. Zbigniewa Majchrowskiego: dwie równorzędnie pierwsze nagrody – „Nie ma” Maliny Prześlugi oraz „Doppelganger” Sandry Szwarc – a także „Albo umrzeć” Magdaleny Tulli autorki świetnej prozy, która zadebiutowała jako dramatopisarka [druga nagroda] i „Kryształowy Pałac” Agnieszki Jakimiak [trzecia nagroda]. W repertuarze festiwalu znalazło się także inscenizowane czytanie „Pradziadów” Wojciecha Kuczoka oraz spektakl dyplomowy studentów PWST wg „Poczekalni sześć-dwa-zero” Marty Guśniowskiej. Czytania realizowane były w WTW, jak również w Warszawie, Legnicy, Wałbrzychu i Opolu.

W 2017 roku powstały kolejne premiery: „Skrzywienie kręgosłupa” w reż. Natalii Sołtysik – przewortne odczytanie groteskowej sztuki Ingrid Lausund  o rzeczywistości generowanej przez strach – oraz prapremierowa realizacja „Panny Nikt” Tomka Tryzny w reżyserii Pawła Passiniego, który wraz z autorem scenariusza, Arturem Pałygą, wzmocnił jeszcze siłę rażenia powieści; ćwierć wieku temu była ona jednym z największych wydarzeń literackich nie tylko dla polskich czytelników.

Na naszych trzech niewielkich scenach – z widowniami liczącymi 210, 96 i 40 miejsc – zagraliśmy w sezonie 228 spektakli, które obejrzało blisko 26 tysięcy widzów [frekwencja: 95%]. W warsztatach m.in. w ramach programu „Szkoła w mieście” oraz w ramach projektu dofinansowanego przez MKiDN „Jak poprzez teatr poznawać świat” wzięło udział ponad 900 młodych ludzi.

Nowy sezon Wrocławski Teatr Współczesny rozpocznie 2 i 3 września pokazami „Doppelganger” w mistrzowskim wykonaniu Adama Ferencego w reżyserii Jacka Poniedziałka. Na 29 września planujemy prapremierę dramatu Szymona Bogacza „Szaberplac. Moja miłość” w reżyserii Tanji Miletić Oručević – współzałożycielki krakowskiego teatru Łaźnia, jednej z wiodących reżyserek Bośni i Hercegowiny.

 


Autor: Tatiana Drzycimska
Zdjęcie: Natalia Kabanow / WTW