- KARTKA Z KALENDARZA - 19 LIPCA -


- REKLAMA -

Aktorzy na widowni, a pracownicy zza kulis – na scenie, w światłach reflektorów. Do tej jednorazowej zamiany ról dojdzie podczas obchodów jubileuszu sceny dramatycznej przy ul. Rzeźniczej 12. Siedemdziesiąt sezonów temu Teatr Lalki i Aktora dał tu premierę „Biedulki” Anny Świrszczyńskiej w reżyserii Izy Kunickiej – bliskiej współpracownicy Juliusza Osterwy.

25 marca, tuż przed Dniem Teatru, „Biedulka” w wykonaniu nie-aktorów, w reżyserii Tomasza Hynka rozpocznie nie-konwencjonalny jubileuszowy wieczór. Zostanie też otwarta wystawa malarstwa, grafiki, scenografii i kostiumów, rękodzieła oraz fotografii, prezentująca pasje i talenty naszych kolegów, którzy na co dzień w teatrze zajmują się oświetleniem, charakteryzacją, opieką nad rekwizytami, maszynerią sceny. Na zakończenie zagra zespół UnAssigned. Kameralnej uroczystości towarzyszyć będzie specjalne wydawnictwo, prezentujące z przymrużeniem oka cały Zespół Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

Siedemdziesiąty sezon w WTW będzie krótszy, niż zwykle – w czerwcu rozpocznie się remont. W maju zagramy jeszcze dodatkowe spektakle „Genialnej przyjaciółki” – obleganej przez widzów adaptacji prozy Eleny Ferrante w reż. Weroniki Szczawińskiej. Przedstawimy też ostatnią z zaplanowanych prapremier: „Panią Furię” Grażyny Plebanek w reż. Krzysztofa Czeczota. Sztuka została nagrodzona wystawieniem na scenie WTW w II Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU [prapremiera 19 maja 2018]. Teksty nagrodzone w tej edycji Konkursu prezentowaliśmy już w 2017 roku podczas Festiwalu Dramatu STREFY KONTAKTU.Czytania. Marcin Liber wyreżyserował też „Pidżamowców” Mariusza Sieniewicza. Przegląd najnowszych polskich dramatów na scenie WTW zakończymy 21 maja projekcją telewizyjnej realizacji sztuki „Nie ma” Maliny Prześlugi, laureatki pierwszej nagrody. Dramat zrealizowany został w ramach TEATROTEKI przez Natalię Sołtysik. Trwa III edycja Konkursu. Zaproszeni do udziału prozaicy, publicyści, poeci i dramatopisarze już pracują nad tekstami, które pokażemy widzom w kolejnych sezonach.

Mimo remontu Wrocławski Teatr Współczesny będzie kontynuował działania artystyczne. Poza siedzibą teatru zrealizujemy „Garbusa” Sławomira Mrożka w reż. Marka Fiedora [planowana premiera – 29 września 2018]. W koprodukcji z Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu powstanie spektakl „Grotowski – non fiction” w reż. Katarzyny Kalwat [planowana premiera – grudzień 2018]. A już w czerwcu Wrocławski Teatr Współczesny podejmie jako koproducent współpracę z Marzeną Sadochą. Na podstawie listów Marii i Edmunda Wiercińskich przygotuje ona performans teatralny poświęcony patronowi naszego teatru.