W ciągu najbliższych kilku lat ma dojść do usprawnienia komunikacji miejskiej we Wrocławiu, a tramwaje mają jeździć nawet co 3 minuty. Takie założenia przedstawił prezydent Rafał Dutkiewicz w poniedziałek 14 maja 2018 roku na konferencji prasowej.

Od maja 2018 roku zespół ekspertów, pod przewodnictwem prof. Macieja Kruszyny, będzie pracować nad usprawnieniem komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Zwiększenie liczby kursów na trasach, prędkości podróży i poprawa warunków przesiadki to główne założenia programu. Tak naprawdę, to uzupełnienie Wrocławskiego Programu Tramwajowego (WPT) ogłoszonego we wrześniu 2016 r., który ma na celu poprawę dostępności do sieci transportu szynowego.

– Obecnie funkcjonujący schemat nie wymagał zbytniej ingerencji, bo bazował na stałym układzie torowisk. Rozwój infrastruktury wiąże się z potrzebą nowego spojrzenia, ze spokojem i rozwagą, na obecny schemat linii, szczególnie tramwajowych. Potrzebne jest przede wszystkim maksymalne wzmocnienie transportu publicznego, po to żeby tramwaje i autobusy były najatrakcyjniejszymi środkami transportu do poruszania się po mieście – mówi Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.

W 2020 roku oddane zostaną do użytku dwa bardzo ważne dla miasta odcinki tras tramwajowych: Długa – Popowicka i Nowy Dwór. To ponad 10 km nowej infrastruktury. Trasa Długa – Popowicka odciąży ul. Legnicką, która jest jedynym połączeniem tramwajowym w kierunku Leśnicy. Wcześniej, do 2019 roku, uruchomione zostanie połączenie tramwajowe na ul. Hubskiej. Dzięki temu powróci m.in. linia nr 16, która połączy południowe osiedla z rejonem Placu Grunwaldzkiego.

 

– Chcemy się otworzyć na wypracowanie różnych pomysłów. Razem z mieszkańcami, aktywistami i ekspertami na świeżo spojrzeć na układ komunikacyjny i opracować koncepcję, która mam nadzieję, zakończy się wspólnym stanowiskiem- wyjaśnia Rafał Dutkiewicz.

W skład zespołu ekspertów wchodzi m. in. prof. Maciej Kruszyna z Politechniki Wrocławskiej. Działania będą konsultowane z aktywistami miejskimi i przedstawicielami osiedli. Wyniki ekspertyzy poznamy pod koniec tego roku. Natomiast w przyszłym roku rozpoczną się konsultacje społeczne.

– Nasze działania mają na celu wypracowanie takich rozwiązań, które zachęcą mieszkańców do podróżowania komunikacją zbiorową. Chcemy, by była ona wygodna i szybka. Mamy nadzieję, że zmiana zwyczajów podróżowania i przesiadka z samochodów do transportu publicznego przyczyni się również do poprawy jakości powietrza w naszym mieście. – tłumaczy profesor Maciej Kruszyna.

Docelowo wszystkie podstawowe połączenia w mieście będą realizowane tramwajami, autobusy będą pełnić rolę dowozową oraz obsługiwać trasy obwodowe.

– Dla nas najważniejsze jest zwiększenie częstotliwości, poprawa przesiadek, ewentualne korekty tras i tym samym skrócenie czasu podróży i oczekiwania na przystankach. Dążymy do ideału, którym będzie oczekiwanie na tramwaj maksymalnie trzy minuty. To wszystko dla podniesienia jakości życia naszych mieszkańców – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia.

 

Póki co na razie jedna linia kursuje co 6 minut, jest to 33. Reszta tramwajów jeździ co ok. 12 minut. Prace trwają, kampanie są nagłaśniane, teraz pozostaje tylko czekać na efekty.


Opracowała: Adrianna Machalica
Zdjęcie: mat. prasowe