O zaletach jogi i wpływie na cały organizm napisano już wiele. Jest to propozycja dla każdego, a zwłaszcza dla osób, które narzekają na brak czasu na realizowanie własnych potrzeb, stres, dekoncentrację i brak  ruchu.

Bartosz Ślusarski / fot. arch. BŚ

Joga pozwala zatrzymać się i wsłuchać w siebie –  buduje świadomość własnego ciała, wzmacnia je i harmonizuje. Wycisza i koncentruje umysł. Jest idealną równowagą do siedzącego trybu pracy, zwłaszcza przed komputerem. Koryguje wady postawy i pozwala czuć się we własnym ciele wygodnie i zdrowo, co przekłada  się na dobre samopoczucie. Praktykowanie jogi to  zmaganie się z własnymi słabościami, których pokonywanie wzmacnia wiarę we własne możliwości – nie tylko na macie.

Tak więc joga jest dziedziną wieloaspektową. Celem i kulminacją praktyki jogi jest poznanie duszy, jednak po drodze pojawia się mnóstwo korzystnych „efektów ubocznych”, na przykład zdrowie, szczęście, spokój i równowaga.

 

Zajęcia prowadzi:
Bartosz Ślusarski – ćwiczy jogę wg metody B. K. S. Iyengara od 2006 roku. Zaczęło się od ciekawości, poprzez działanie rehabilitacyjne – dziś stała się nieodzowną częścią jego życia. Wiedzę i doświadczenie zdobywał m. in. pod okiem Marii Kielar oraz Marianny Guterwill. Uczestniczy również w trzyletnim kursie nauczycielskim wg metody  B. K. S. Iyengara, przygotowującego do egzaminu na stopień Introductory I, II, prowadzonego przez Romana Grzeszykowskiego. Brał udział w kursach i warsztatach prowadzonych przez w/w nauczycieli oraz Jurka Jaguckiego, Chrisa Tissota, Guilla Beniteza. Z wykształcenia artysta grafik. Pasjonuje się buddyzmem tybetańskim oraz masażem tajskim (certyfikat pierwszego stopnia). „Prowadzenie zajęć jest dla mnie ekscytującym czasem, umożliwiającym przekazywanie własnej wiedzy oraz doświadczenia. Dzięki temu stwarzam innym szansę odkrywania własnych możliwości. Joga jest na tyle uniwersalna, iż każdy odnajdzie w niej coś dla siebie”.

Zajęcia: od października, poniedziałki i środy, godz.19.15-20.30, /mata oraz dodatkowe pomoce (koce, paski, klocki) – we własnym zakresie
Koszt: – 145 zł/os./m-c ( 2 x 75 min./tydz.)
– 75 zł/os./m-c   (1 x 75 min./ tydz.)
Zapisy i informacje: Bartosz Ślusarski, tel. 792 512 308, bartone.joga@gmail.com
BKS Iyengar jest największym współczesnym nauczycielem jogi i wybitną światową osobowością. Propaguje jogę od siedemdziesięciu lat. Obecnie w wieku 93 lat zadziwia niespotykaną sprawnością i energią. Jest niezrównanym ekspertem w sztuce jogi i inspiracją dla milionów uczniów z całego świata. Jego wiedza i doświadczenie zostały uznane i docenione przez współczesną medycynę. Dzięki wykorzystaniu do praktyki jogi pomocy (m.in. ławek, lin, krzeseł) uczynił ją dostępną dla wszystkich. Umożliwił czerpanie maksymalnych korzyści z ćwiczeń, niezależnie od indywidualnych ograniczeń osób ćwiczących.

Czym jest joga według Iyengara?

1. „Jest to idealna technika zapobiegająca fizycznym i psychicznym chorobom, ogólnie chroniąca ciało, rozwijająca w nieunikniony sposób poczucie niezależności i zaufania do siebie. Z samej swej natury jest nierozerwalnie związana z uniwersalnymi prawami szacunku dla życia, prawdy i cierpliwości, które są niezbędne w wypracowywaniu spokojnego oddechu, zrównoważonego umysłu i nieugiętej woli.” – Yehudi Menuhin.
B. K. S. Iyengar, „Światło Jogi”
2. „Ciało, umysł i emocje stanowią nierozerwalną całość, wzajemnie na siebie wpływają. Odkrywając zakodowane w ciele nieświadome wzorce w postaci sztywności mięśni i stawów lub ich nadmiernej słabości, nieprawidłowej postawy, zablokowanego oddechu, docieramy do źródeł naszych życiowych postaw. Dzięki ćwiczeniom mamy szansę ich przekształcenia.”
3. „Ćwiczenia uelastyczniają i wzmacniają kręgosłup, biodra i barki,  oczyszczają i regenerują wewnętrzne narządy brzucha, przywracają witalność, uczą rozluźnienia, głęboko regenerują i wyciszają, dają pozytywne podejście do życia i pewność siebie, poczucie równowagi.”

 

(Beata Gonia-Łozowska)