„Zimna wojna” zwycięzcą 43. edycji FPFF, „Kler” Smarzowskiego nagrodzony, jednak wciąż w roli (największego?) przegranego, po odebraniu mu nagrody Złotego Klakiera.

Zwycięstwo „Zimnej wojnyPawła Pawlikowskiego było nie tylko do przewidzenia, ale po prostu niemal pewne. Film laureata nagrody dla najlepszego reżysera podczas festiwalu w Cannes, bez wątpienia, jest najlepszym obrazem techniczne – wykończonym całościowo. Na film wybrało się już ponad 800 tys. widzów, co niewątpliwie świadczy o jego klasie.

Jednak to „KlerSmarzowskiego był największą sensacją podczas 43. edycji FPFF, to o nim się dyskutowało i to on wywołał wokół siebie kontrowersje, po tym, jak w konkursie publiczności miał zostać nagrodzony Złotym Klakierem, jednak po wyłonieniu zwycięzcy Prezes przyznającego nagrodę Radia Gdańsk zadecydował, że w tym roku nagroda nie zostanie przyznana – ot psikus.

Kler” nie wraca jednak z pustymi rękoma. Otrzymał m.in. nagrodę Specjalną – aequo z „7 uczuciami” Kotarskiego – oraz za najlepszą scenografię. Podczas festiwalu przyznano 21 nagród w Konkursie Głównym, nagrodę dla najlepszego filmu krótkometrażowego oraz dwa laury w sekcji Inne Spojrzenie wszystko uzupełniały dodatkowe, nieregulaminowe, nagrody.

Srebrny Lew trafił do „KamerdyneraFilipa Bajona, który 21 września wszedł na ekrany kin. Natomiast w Konkursie Filmów Krótkometrażowych najlepszy okazał się obraz „Zwykłe losy Zofii” w reżyserii Dominiki Gnatek.

Nagroda Specjalna przyznawana w ramach konkursu Inne Spojrzenie – filmy eksperymentalne i międzygatunkowe – trafiła do wrocławianki Jagody Szelc za jej obraz „Monument”.


Poniżej lista zwycięzców:

ZŁOTE LWY: „Zimna wojna”, reż. Paweł Pawlikowski

SREBRNE LWY: „Kamerdyner”, reż. Filip Bajon

NAGRODA SPECJALNA JURY: „Kler”, reż. Wojciech Smarzowski; „7 uczuć”, reż. Marek Koterski

PLATYNOWE LWY: Jerzy Skolimowski

REŻYSERIA: Adrian Panek — „Wilkołak”

SCENARIUSZ: „Ułaskawienie”, Jan Jakub Kolski

PIERWSZOPLANOWA ROLA MĘSKA: Adam Woronowicz — „Kamerdyner”

PIERWSZOPLANOWA ROLA KOBIECA: Grażyna Błęcka—Kolska — „Ułaskawienie”

DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA: Olgierd Łukaszewicz — „Jak pies z kotem”

DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA: Aleksandra Konieczna — „Jak pies z kotem”

MUZYKA: Antoni Komasa—Łazarkiewicz — „Wilkołak”, „Kamerdyner”

ZDJĘCIA: Jakub Kijowski, „Fuga”; Jacek Podgórski „Krew Boga”

MONTAŻ: Jarosław Kamiński „Zimna wojna”

DŹWIĘK: Maciej Pawłowski, Mirosław Makowski, „Zimna wojna”

SCENOGRAFIA: Jagna Janicka, „Kler”

KOSTIUMY: Monika Onoszko, „Ułaskawienie”

CHARAKTERYZACJA: Mira Wojtczak, Ewa Drobiec, „Kamerdyner”

DEBIUT REŻYSERSKI LUB DRUGI FILM:  Agnieszka Smoczyńska — „Fuga”

ZŁOTY PAZUR W SEKCJI INNE SPOJRZENIE: „Nina”, reż. Olga Chajdas

NAGRODA SPECJALNA W SEKCJI INNE SPOJRZENIE: „Monument”, reż. Jagoda Szelc


Autor: Patryk Wolny