- REKLAMA -

Wzrost liczby rowerów miejskich z 810 do 2000, udostępnienie do dyspozycji mieszkańców 65 niestandardowych rowerów oraz komputer pokładowy w jednośladach to tylko kilka ze zmian, jakie planowane są na najbliższe lata we Wrocławskim Rowerze Miejskim.

Jeszcze nie tak dawno Wrocław wybrany został najbardziej przyjaznym rowerzystom miastem w Polsce, a już na początku listopada miasto ogłosiło nowego udogodnienia, związane z Wrocławskim Rowerem Miejskim. Przede wszystkim liczba rowerów miejskich zwiększyć się ma z 810 do 2000 sztuk, a liczba stacji rowerowych – z 81 do 200. Nowy  system ma zostać uruchomiony w dwóch etapach. Pierwszy ruszy 1 marca 2019 roku i obejmować będzie udostępnienie 1000 rowerów zwykłych oraz 65 rowerów niestandardowych. Drugi etap, obejmujący kolejne 1000 rowerów, rozmieszczonych na następnych 100 stacjach, będzie wdrożony od 1 czerwca 2019 roku.

Przez kolejne cztery lata usługę WRM będzie świadczyć Nextbike. Dodatkowo do marca 2020 roku operator uruchomić ma 20 stacji z 200 rowerami zwykłymi, tzw. sponsorskimi, które działać będą na takich samych zasadach jak istniejące stacje, jednak finansowane będą przez podmioty zewnętrzne: prywatne firmy lub samego operatora.

– Bardzo cieszy mnie tak duża rozbudowa Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Dzięki niej mocno zwiększamy zasięg oddziaływania systemu, a rowery dotrą do większej liczby mieszkańców. Z analizy dostępności wynika, że 60% mieszkańców będzie miało stację wypożyczania bliżej niż 500 metrów od miejsca zamieszkania. W związku z tym liczę na to, że jeszcze więcej wrocławian skorzysta z tego środka transportu. Dodatkową zachętą na pewno będzie fakt, że ponad 600 rowerów pozostanie na ulicach również na zimę – mówi Daniel Chojnacki, oficer rowerowy.

Kolejnym udogodnieniem będzie możliwość wypożyczania rowerów zimą. We Wrocławiu pojawią się również rowery niestandardowe: 35 sztuk rowerów dziecięcych, 10 sztuk rowerów składanych, 6 sztuk rowerów elektrycznych, rowerów typu tandem i rowerów towarowych (cargo), a także 2 sztuki rowerów typu handbike. Rowery niestandardowe nie będą jednak stale dostępne na stacjach. Można je będzie zamówić i zostaną „podstawione” do jednej z 5 stacji – w centrum oraz we wschodniej, południowej, północnej i zachodniej części Wrocławia. W przypadku „podstawiania” roweru do innej stacji operator będzie miał prawo naliczyć dodatkową opłatę za dostarczenie i odbiór roweru.

Nowością będzie także wyposażenie rowerów w komputer pokładowy, m.in. z GPS. Dzięki temu, że rowery będą miały wbudowaną blokadę na tylnym kole, nie będą już stosowane stojaki z elektrozamkami do blokowania roweru na stacji rowerowej. Wypożyczyć i zwrócić rowery będzie można za pomocą aplikacji, komputera pokładowego lub za pomocą terminala (terminale nie będą na wszystkich stacjach).

Nie zmienią się natomiast dotychczasowe opłaty za wypożyczenie roweru zwykłego. Ze standardowego roweru miejskiego bezpłatnie będzie można skorzystać do 20 min, 2 złote trzeba będzie zapłacić od 21 min do 60 minut korzystania z pojazdu, a 4 złote za każdą następną godzinę. Maksymalny czas wypożyczenia roweru wynosi 12 godzin.


Autor: Ola Sopuch
Zdjęcie: Oliwia Stasiak